سفیر عربستان: حتی بین برادران توافق کامل وجود ندارد

© Sputnik / Alexandr Uriev /  مراجعه به بانک تصاویر Вид города Эр-Рияд
Вид города Эр-Рияд - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته عبدالرحمان ابراهیم الراسی، سفیر جدید عربستان سعودی در مسکو استوارنامه خود را به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تقدیم کرد . قبل از این، سفیرجدید عربستان در مصاحبه با خبرگزاری روسی "ریانووستی" درباره دلایل آغاز عملیات جنگی کشور خود در یمن ، اختلاف نظرهای مسکو و ریاض درباره ایران و همچنین چشم اندازهای همکاری روسیه و عربستان صحبت کرد.

ـ عربستان سعودی رهبری ائتلاف کشور های عربی در عملیات در یمن تحت عنوان "طوفان قاطعیت" و حالا "احیای امید" را بر عهده دارد. دلایل اجرای این عملیات چیست؟ پس از پایان عملیات جنگی چه خواهد شد؟

ـ مایلم تاکید کنم که هدف اول و نهایی عملیات "طوفان قاطعیت"، دفاع از مردم یمن در برابر تحکم و زورگویی یک گروه کوچک و تلاش های آن برای تحمیل اراده خود به تمام بخش های دیگر کشور با زور اسلحه و با کمک خارجی بوده است. دولت پادشاهی عربستان سعودی با قبول درخواست عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن و برای احیای دولت قانونی یمن و دفاع از منطقه دربرابر پیامدهای کودتای گروه حوثی ها برای امنیت و ثبات بین المللی، با همکاری کشور های برادر و دوست ائتلاف بین المللی تشکیل داد. ائتلاف عملیات نظامی "طوفان قاطعیت" را آغاز کرد و 26ـ مین اجلاس سران اتحادیه عرب در شرم الشیخ از آن حمایت نمود.

 ـ آیا مقامات عربستان سعودی و روسیه برای پیداکردن راه حل های سیاسی برای مساله یمن باهم تماس هایی برقرار می کنند؟

ـ تماس ها با روسیه  ادامه دارد و حتی یک روز قطع نشده است. منافع مشترک ضرورت انجام رایزنی ها و مذاکرات بین مقامات دو کشور درباره مسائل گوناگون منطقه ای و بین المللی را به وجود می آورد. آخرین گفتگوی ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه  روز 20 آوریل صورت گرفت و در جریان آن پادشاه عربستان تلاش های طرف روسی برای عادی سازی اوضاع بغرنج در یمن را عالی ارزیابی کرده و به خاطر موضع روسیه هنگام تصویب قطعنامه شماره 2216 مورخه 14 آوریل 2015 ابراز حق شناسی نمود. دو رهبر برای تعمیق هنمانگی عربستان و روسیه در رابطه با مسائل موجود منطقه ای و بیت المللی ابراز آمادگی کردند. همچنین هر دو طرف ابراز تمایل کردند گسترش همکاری متقابلا سودمند دو جانبه در زمینه های گوناگون ادامه یابد. ولادیمیر پوتین در جریان گفتگو ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود را به بازدید از روسیه دعوت کرد.

ـ آیا کشور های خلیج فارس طرح مشترکی برای بازسازی یمن دارند؟

ـ عربستان سعودی قبل و بعد از عملیات "طوفان قاطعیت" کمک خود به برادران در یمن را حتی یک روز متوقف نکرده و به تلاش ها در این راستا ادامه می دهد. باید پیشنهاد ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود درباره تخصیص 274 میلیون دلار برای کمک فوری به بردران در یمن جهت رفع نیازهای درجه اول آنها، اعلام تشکیل «مرکز ملک سلمان برای کمک رسانی انسانی و کمک های درجه اول» و تخصیص یک ملیارد ریال سعودی برای رفع نیازهای این مرکز را خاطرنشان سازم.

ـ همانطوری که می دانیم موضع عربستان سعودی و روسیه در رابطه با تعدادی از مسائل بین المللی از جمله در مورد سوریه و ایران مطابقت ندارد و به نظر می رسد چنین اختلافاتی هرچه بیشتر می شود. ریاض روابط فعلی دو کشور را چگونه ارزیابی می کند؟ آیا می توان کاهش تعامل را متذکر شد؟

ـ حتی بین برادران توافق کامل وجود ندارد. به این دلیل ما می گوئیم باید به باهم بودن برای رسیدن به توافقات بزرگتر درباره تمام مسائل، چه سیاسی و چه هرگونه مسائل دیگر ادامه داد. این گرایش مثبت و صحیحی است. آنچه به ایران مربوط می شود، به عقیده ما ایران نیز در صورت مساعدت به یک گرایش مثبت در منطقه، می توانست سهم خود را اداکند اما این کشور برعکس بخشی از عناصر نگران کننده ای بوده که در بسیاری از کشورها بی ثباتی به وجود می آورند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала