گزارش و تحلیل

استراتژی پیشرفت برای امروز - استقلال در آینده

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر On July 15, 2014, BRICS leaders -- Russian President Vladimir Putin, Indian Prime Minister Narendra Modi, Brazilian President Dilma Rousseff, Chinese President Xi Jinping and South African President Jacob Zuma (from left to right) -- pose for a group photo in the Congress Center in Fortaleza.
On July 15, 2014, BRICS leaders -- Russian President Vladimir Putin, Indian Prime Minister Narendra Modi, Brazilian President Dilma Rousseff, Chinese President Xi Jinping and South African President Jacob Zuma (from left to right) -- pose for a group photo in the Congress Center in Fortaleza. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار است در نشست سران بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در شهر روسی "اوفا" استراتژی اشتراک اقتصادی این کشور ها پذیرفته شود که ان را می شود از مهمترین اسناد این سازمان نامید. پایه آنرا پیشنویس روسیه و چین تشکیل می دهد. الان خبرگان بریکس بروی هماهنگ ساختن مفاد آن فعالانه کار می کنند.

این استراتژی تا سال 2020 در نظر گرفته شده. به عقیده روسیه این سند فرمولبندی هدف های دقیق و درازمدت  همکاری کشور های بریکس در رشته های جداگانه و در قالب پیشنهاد های نظری را  هموار خواهد کرد.

عجالتا این سند ابتکار های روسیه و چین را بازتاب می دهد. مسکو تدوین استراتژی مشترک را پیشنهاد کرده و چین طرفدار مشخص سازی اصول همکاری های اقتصادی است. الان این استراتژی بیست رشته  همکاری را در بر می گیرد از مخابرات گرفته تا رشته انرژتیک. علایق همه گونه بنگاه ها صرف نظر از حجم سرمایه گذاری آنها در نظر گرفته می شود. با جرات می توان گفت که این استراتژی منعکس کننده همه شرکت کنندگان بریکس خواهد شد که سعی دارند این قانون فیزیکی را ثابت کنند که پدیده های متناقض بهم دیگر جذب می شوند. "سرگئی خستانوف"  رییس گروه شرکت های "آلور" در این باره چنین گفت:

نکات تناقض بین کشور های بریکس بیشتر از شباهت آنها است. با این حال همانا در این کشور ها بخش چشمگیر محصول جهانی تولید می شود و در دهه های اخیر مخصوصا  آنها  بالاترین آهنگ های پیشرفت اقتصادی را نشان دادند. این حقیقت که وزن اقتصادی بریکس در زمان اخیر بالا رفته رهبری این کشور ها را به ایجاد نهاد های خودی سرمایه گذاری و سرویس آنها را وا می دارد. از نقطه نظر تتنوع دادن به منظره جهانی اقتصادی از این نیت فقط می توان استقبال کرد.

وظیفه سند در باره  استراتژی — مشخص کردن هدف ها برای فعالیت  شورای کار و بلوک اقتصادی کل کشور های عضو است. اتاق های بازرگانی و صنایع بریکس و شرکت کنندگان بازار پولی به مفاد این استراتژی متکی خواهند بود.

یک ابتکار دیگر روسیه — "نقشه راه" همکاری ها در رشته سرمایه گذاری ها است. کشور های بریکس هم اینک به این توافق رسیدند که سند مربوطه را در نیمه دوم سال جاری تهیه خواهند کرد. روشن است که طرحریزی "نقشه راه" پس از تاسیس بانک توسعه و صندوق ذخایر پولی این اتحادیه گام بعدی در پیشرفت همکاری ها خواهد شد. به عقیده "ولادیمیر فیگین" رییس انستیتو انرژتیک و دارایی روسیه و عضو گروه بریکس، "نفشه راه" به ما امکان خواهد داد که در کار مشترکمان به ایده های جدیدی برسیم. فیگین گفت:

کشور های در حال رشد در تنوع بخشی بیشتری علاقمندی بالایی دارند. مثلا برزیل. این کشور مدت ها مشغول فناوری های دریایی و زیر آبی است چون ذخایر آینده دار آن کشور در آنجا قرار دارد. چین نیز همین کار را می کند. برای روسیه هم بخاطر مناطق پهناور شمالگان و خاور دور اش  این رشته از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است. این موقعیت هایی می باشند که کل اعضا از آن سود می برند و برای این کار باید امکانات فناوری جهت تحویل تجهیزات و برای پیاده کردن پروژه های بزرگ را توسعه داد. این یکی از نمونه ها از هدف های متحد کننده کشور های عضو است. برای رسیدن به موفقیت باید  هدف های مشخص بر گزیده شده و برای رسیدن به آنها "نقشه راه" تهیه شود.

نباید فراموش کرد که در حال حاضر  چنین پروژه بزرگی در دست طرح ریزی است. "ولادیمیر کولوتف" رییس انستیتو "هو شی مین"  وابسته به دانشگاه دولتی "سن پترزبورگ" که این را گفته ادامه داد:

از میان پروژه های  جدی دارای دامنه اوراسیایی فقط یک طرح در دست بررسی است و آن احیای راه بزرگ ابریشمی زیر سرپرستی چین است. این راه قاره ای  است و از آن برای رساندن اجناس و مواد طبیعی از چین به اروپا و بالعکس می توان استفاده کرد.

پروژه های این نوع بار دیگر ثابت می کنند که کشور های بریکس به  اجرای خط مستقل در سیاست و اقتصاد جهانی علاقمندی زیادی دارند. البته این کار برای سال های درازی است ولی بسیاری خبرگان حالا هم می گویند که شک نیست که تدوین و اجرای خط مشی مستقل در آینده حتما توام با سودآوری های بالایی خواهد بود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала