گزارش و تحلیل

داعش از هرج و مرجی موجود در عراق و سوریه استفاده می کند

© AP PhotoПарад боевиков ИГИЛ в Мосуле, Ирак
Парад боевиков ИГИЛ в Мосуле, Ирак - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در رسانه ها روز بروز بیشتر این خبر ها ظاهر می شود که آمریکا افزایش تحویل تسلیحات به شرکای خود در خاور نزدیک جهت مبارزه با رادیکال های داعش برنامه ریزی کرده. ولی به عقیده نادر هاشمی استاد دانشگاه دنور آمریکا،تحویل اسلحه و تکنیک نظامی امکان نخواهد داد که مساله این منطقه در مقیاس جهانی حل شود.

آمریکا قصد دارد بزودی  به عراق یک هزار موشک ضد تانک برای دفع حملات شدید شبه نظامیان داعش بفرستد. چندی پیش جهادیون شهر قدیمی پالمیرا واقع در سوریه همسایه را تصرف کردند.

قبلا رمادی عراق دارای اهمیت کلیدی به دست افراطیون افتاد و این امر دولت اوباما را مجبور کرد که استراتژی خود را عوض کند. گزارش داده می شود که رییس جمهور آمریکا 19 مه با دستیاران امنیتی خود دیدار کرده و بر اثر آن تصمیم گرفته شد که به آماده سازی و تجهیز رزماندگان سنی توجه بیشتری مبذول شود. رییس تحقیقات خاور میانه ای دانشگاه دنور بر آن است که این تصمیم گیری فقط نفت روی آتش خواهد ریخت.

پروفسور هاشمی در مصاحبه با تلویزیون "راشیا تودی" اعلام کرد: استراتژی ای که قادر باشد به پیروزی بر داعش کمک کند این نیست که مقدار هر چه بیشتر اسلحه به آنجا فرستاده شود. باید چنان استراتژی سیاسی تدوین شده باشد که از آن سنی های ناراضی و مردود حمایت کنند و تا وقتی که چنین نباشد سلاح ها بخودی خود برابری سیاسی یا نظامی با داعش در محل ها را ببار نخواهد آورد.

وی ادامه داد: داعش از هرج و مرجی حاکم در عراق و سوریه برای تامین منافع خود استفاده می کند. بعلاوه یک تعداد جوانان  مایوسی وجود دارند که خود را در میهن بیگانه احساس می کنند و به امید اینکه داعش به آنها ایدئولوژی جایگزینی داده تا آنها بتوانند راهی  آینده تاباک شوند وارد، صفوف افراطیون می شوند.

این نگرانی هم هست که محمولاتی که آمریکا می خواهد به عراق بفرستد می تواند به دست دیگران بیفتد. مورد مشابهی در اکتبر 2014 بوقوع پیوست. آن وقت داعش تسلیحات و مهماتی را گرفت که در نزدیکی مرز سوریه برای کرد ها از هوا به پایین پرت شده بود. جهادیون از تکنیک ساخته شده در آمریکا استفاده می کنند. داعش ده ها ماشین همه جا رو و توپ هویتزر آمریکایی  به غنیمت گرفته است. سلاح ها و مهمات 500 میلیون دلاری کمک های آمریکایی که قرار بود به یمن رسانده شود بی اثر شد. در عراق موشک های به مبلغ 25 میلیارد دلار به دست افراطیون افتاده و در افغانستان 420 میلیون اسلحه گم شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала