حمایت ایران از بشار اسد

© AP Photo / Syrian Presidency via Facebookبشار اسد، رئیس جمهور سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمایت از رژیم بشار اسد یکی از جهات الویت دار سیاست خارجی ایران است.

 به عقیده  علی پدرام ، پروفسور مرکز  پژوهش های خاور نزدیک  — دانشگاه  دورهام —  بریتانیا، حمایت از رژیم بشار اسد  یکی از  جهات الویت دار  در سیاست  خارجی  ایران است: « با شروع از سال 2011 میلادی ، وقتی غرب  و کشورهای  عربی در رابطه با  ضرورت برکناری  اسد از حکومت به  توافق رسیدند ، حفظ و حمایت از رژیم  اسد  برای ایران  یکی از اجزاء اصلی سیاست منطقه ای است.

با توجه به این نکته که  سیاست آمریکا در رابطه با ایران در منطقه تحریک آمیزتر می شود  حمایت ایران از اسد  تحکیم خواهد یافت.  سفر ولایتی  به دمشق  تأیید آشکار این حمایت است».

کارشناس ایران  از یک عامل مهم دیگر صحبت کرد که تعیین کننده  سیاست  سوریه ای تهران است.  منظور  مذاکرات  مربوط به برنامه هسته ای ایران  با کشورهای غربی است.  علی پدرام  در اینباره  گفت: «  اوضاع سیاسی داخلی  که بین عناصر میانه  و رادیکال جامعه   ایران شکل گرفته است بر نتایج مذاکرات هسته ای تأثیر می گذارد. اگر نهایتا توافق متقابلا سودمند برای طرفین  ممکن شود، این به معنای پیروزی  شاخه میانه رو خواهد بود که خواهان اجرای  سیاست  با انعطاف تر و وفادار  نسبت به سوریه  است.  اما اگر توافق حاصل نشود  (با  ادامه  اوضاع بحرانی در سوریه، عراق و یمن)  ایران از سیاست سختگیرانه تری  برای  حفظ  وضع موجود  در سوریه و جلوگیری از خطر تجاوز  نسبت به خود پیروی خواهد کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала