گزارش و تحلیل

تقویت پتانسیل هسته ای چین

© AFP 2023 / Teh Eng Koon/Filesتقویت پتانسیل هسته ای چین
تقویت پتانسیل هسته ای چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات چینی انبار مهمات هسته ای خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده اند

بر اساس اطلاعات The New York Times  با استناد به مدارک کارشناسان نظامی و سازمان اطلاعات ، مقامات چینی انبار مهمات هسته ای خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده اند ضمن آنکه  دوربرد موشک های اتمی را تقویت کرده و آنها را به چند کلاهک هسته ای مجهز نموده اند ، کلاهک هایی که قادرند همزمان به چندین هدف ضربه بزنند. این روزنامه اطلاع می دهد که تغییرات گواه آن است که این اواخر چین تصمیم گرفته از استراتژی سنتی داشتن نیروی هسته ای به صورت حداقل برای دفاع از خود فاصله گرفته و این امر برای بسیاری از کارشناسان آمریکایی غیر منتظره شده است. بر اساس خبرهای سازمان سیا ، تقریبا 20 سال پیش دانشمندان و نظامیان چینی  به فن آوری برای ساخت بخش سر تفکیکی با کلاهک جداگانه هدایتی برای اهداف دست یافته اند اما همین چند سال اخیر مقامات چینی استفاده از این فن آوری را برای مسلح کردن نیروی هسته ای خود شروع کرده اند.

سازمان اطلاعات آمریکا گمان می کند که در حال حاضر چین تقریبا بیست موشک بالستیک بین قاره ای کامل شده DF-5، دارد که بخش اعظم آن به سه کلاهک و یا بیشتر مجهزند. اگرچه در حال حاضر بر اساس پتانسیل هسته ای کلی آمریکا چندین برابر بالاتر از چین است ، کارشناسان نظامی آمریکایی به نقل از The New York Times  نگران و وحشت زده اند. اشلی تلیس ، کارمند سابق کمیته دفاع ملی در دولت جرج بوش پسر خاطر نشان نمود ، بدیهی است که این مسائل در جهت آمادگی برای رقابت طولانی مدت با آمریکاست ، چینی ها همیشه از پیشرفت آمریکا در تسلیحات هسته ای می ترسیدند.

خبرهای سازمان اطلاعات در خصوص تلاش چین برای دستیابی به پتانسیل هسته ای در زمینه ی تشدید اختلافات ارضی بین چین و همسایگان نزدیکش از جمله فلیپین در رابطه با مجمع الجزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی است. ماه پیش مقامات فلیپین از واشنگتن برای حل این مناقشه کمک خواستند. جزیره ها در بخش جنوب غربی دریای چین جنوبی قرار دارند که چالشی را  بین ویتنام ، چین ، تایوان ، مالزی ، فلیپین و برونئی ایجاد کرده است. مجمع الجزایر هم از لحاظ ژئوپلیتیکی و هم از نقطه نظر اقتصادی بسیار مهمند ، به نظر می رسد که در آنجا منابع عظیم نفت و گاز طبیعی وجود دارد.

اوضاع پس از آن تشدید شد که چین ساخت جزایر مصنوعی را برپایه ی یکی از صخره های مرجانی مجمع الجزایر شروع کرد. دریاسالار هری هاریس ، فرمانده ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا چین را به عمل بی سابقه ی اشغال زمین با هدف ساخت دیوار شنی بزرگ چینی متهم کرد. رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما اقدام تهاجمی چین را هشدار داده و این کشور را به استفاده از " برتری خود برای آزار و اذیت کشورهایی که در موضع غیر مفید هستند " متهم کرد.

مقامات چینی به نوبه ی خود اعلام کردند که ارتباطشان با آمریکا با ثبات باقی می ماند و هر گونه اصطکاک بین دو کشور را رد کردند. بر اساس نتایج سفر دو روزه ی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از چین ، شی جین پینگ رهبر این کشور امروز اعلام کرد که " ما قصد داریم در آینده به طور سازنده با رئیس جمهور اوباما همکاری کنیم تا ارتباطات آمریکا و چین  یعنی دوقدرت عظیم با سطح کیفی جدید تقویت شود.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала