گزارش و تحلیل

آمریکا به خاطر توافق با ایران، چشمانش را بر روی تحریم ها می بندد

© Sputnik / Alexei Kudenkoآمریکا به خاطر توافق با ایران، چشمانش را بر روی تحریم ها می بندد
آمریکا به خاطر توافق با ایران، چشمانش را بر روی تحریم ها می بندد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک مقام عالی رتبه ی اسرائیلی بیان داشت ، طرف آمریکایی به ایرانی ها اجازه داده است ، هواپیماهای کاربردی را بدون در نظر گرفتن تحریم ها بخرند

 به گفته ی وی ، سازمان اطلاعات دولت یهود به آمریکا هشدار داده است ، اما آنها هیچ اقدامی نکرده اند ضمن آنکه از تشدید ارتباط در زمینه ی مذاکرات مربوط به برنامه ی هسته ای  جمهوری اسلامی نگرانند. دور بعدی این مذاکرات دیروز در وین آغاز شده است.

بر اساس بیانیه ی وزیر راه و شهرسازی ایران ، عباس آخوندی طی سه ماه گذشته کشورش 15 هواپیمای تجاری را که قبلا استفاده شده اند خریداری کرده است اما او فروشنده و روش خرید آنها را نگفت.

بر اساس شرایط رژیم تحریمی ، مقامات ایرانی می توانند قطعات یدکی آمریکایی را برای خطوط هوایی میهنی خریداری کنند اما فروش هواپیماهایی که در آمریکا تولید شده اند تا به امروز ممنوع است.

پیشتر آژانس خبری ایرانی ایرنا اطلاع داده بود که شرکت هواپیمایی ماهان ایر تحت تحریم ، 9 هواپیمای کاربردی شرکت ایرباس را خریده است و همچنین جزئیات معامله را مخفی نکرد، مشخص است که خود شرکت هواپیمایی اروپایی این هواپیماها را نفروخته است. محدودیت ماهان ایر به خاطر ارتباطش با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، تشکل برجسته ارتش ایرانی و سازمان شبه نظامی لبنانی " حزب الله" است.

این مقام اسرائیلی ناشناس در مصاحبه ای با رویترز بیان داشت که تل آویو در خصوص معاهده ی آماده شده و نقض جدی رژیم تحریم ها می دانست. او گفت: " ما در خصوص آن به دولت آمریکا اطلاع دادیم اما معاهده بدون توجه اجرا شد. تلاش برای جلوگیری از آن ناموفق بود. " در وزارت امور خارجه ی آمریکا خبرهای مربوط به معامله را تایید کرده و قول دادند اقداماتی را در صورت نقض شرایط محدودیت انجام دهند.

آمریکا قصد دارد رژیم تحریم های سختی را در ارتباط با تهران وضع کند در صورتی که توافق مربوط به برنامه ی هسته ای حاصل نشود و برای همین عدم تمایل واشنگتن برای ضمانت اجرای تحریم های موجود وحشت و نگرانی مصاحبه کننده با رویترز را برانگیخته است.

دیروز خبرگزاری ایرانی تسنیم اطلاع داد که در وین مذاکرات بین نمایندگان وزرای امور خارجه ی ایران و اتحادیه ی اروپا از سر گرفته شد. عباس عراقچی و هلگا اشمید کار را برروی متن توافق همه جانبه مربوط به برنامه ی هسته ای ایران که باید تا پایان ماه ژوئن حاصل شود ، آغاز کرده اند.

دیپلمات ها با نگرشی مثبت احتمال تصویب سند را در مدت زمان مذکور ارزیابی می کنند. محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ی ایران بیان داشت: " توافق، بسیار بدیهی است ، تحت شرایطی که شرکای ما در مذاکرات جدی باشند. " دیروز سرگی لاوروف وزیر امور خارجه ی روسیه نیز ضمن سخنرانی در شورای فدرال ، نظرات خود را از اوضاع به اشتراک گذاشت. به گفته ی وی در جریان مذاکرات " به واسطه ی روحیه ی سازنده ی تمامی شرکت کنندگان ، پتانسیل جدی برای رسیدن به توافق همه جانبه شکل گرفته ست. " وزیر امور خارجه ی روسیه گفت: " مهم این است که این امکان با بازگشت به روش های فشار از بین نرود. "

نینا مامدوا، رئیس بخش ایران مرکز مطالعات کشورهای خاور میانه و خاور نزدیک دانشکده ی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در گفتگویی با " روزنامه ی نیزاویسیمی" روسیه ، نیاز تهران در خطوط هوایی را شرح داد: " اوضاع هواپیماهای میهنی در ایران بسیار دشوار و سخت است ، در واقع برای همین تحریم ارسال قطعات یدکی اول از همه توسط آمریکا پس از آغاز مذاکرات با گروه 5+1  لغو شد." به گفته ی وی ، هیچ جنبه ی نظامی در این خرید وجود ندارد. او خاطر نشان نمود که لغو تحریم ها به دست قبیله های اقتصادی با نفوذی است که سیاست تهران را نیز مشخص می کنند و از جمله شرکت ماهان ایر که به دسته ی رئیس جمهور سابق علی اکبر هاشمی رفسنجانی تعلق دارد و برای همین ایران تعهدات آنرا انجام خواهد داد. ضمنا رئیس جمهور حال حاضر ایران از شاگردان تحت حمایت رفسنجانیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала