گزارش و تحلیل

روسیه در روند مهاجرت

© Sputnik / Andrei Steninروسیه در روند مهاجرت
روسیه در روند مهاجرت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه ی امروز از مدت ها پیش به دولتی تبدیل شده است ، که مهاجرین را جذب می کند

جوانان تنها برای کار کردن نمی آیند و در واقع در فضای پس از شوروی همانا تحصیلات روسی را برمی گزینند. به همین دلیل خود روسیه سعی می کند سیستمی را برای گنجاندن مهاجرین به زندگی ضمن احتساب تجربیات کشورهای دیگر ایجاد نماید.

از اول ژانویه ی امسال در روسیه قوانین جدیدی برای مهاجرین کار وضع گردید. اکنون مهاجرین برای آنکه در روسیه کار کنند باید اجازه کار دریافت نمایند.  اما برای کسانی که این مدرک را در سال 2014 داشتند اعتبار آن برای یک سال دیگر تمدید می شود. ضمنا اگر پیشتر بر اساس اجازه ی کار تنها می توانستند نزد افراد حقیقی کار کنند اکنون این قانون برای اشخاص حقوقی هم اعمال می شود.

یک نوآوری دیگر ، درخواست تکمیل گواهی پزشکی است. این گواهی به افراد خارجی اجازه می دهد که نه تنها برای مراقبت های اولیه بلکه کمک های پزشکی تخصصی نیز مراجعه کنند. تمامی این قوانین جدید باعث بهبود اوضاع در بازار کار شده و به مهاجرین کمک می کند که به خود مطمئن تر باشند. نیکلای کوردیوموف ، رئیس اتحادیه ی بین المللی " مهاجرین کار" یک گام دیگر برای کسانی که می خواهند در روسیه کار کنند را خاطر نشان می کند:

هجوم مهاجرین به روسیه از دول شوروی سابق صورت می گیرد. در واقع کسانی که چندی پیش در یک کشور بودند و نسل قدیمی تر این زمان را به خاطر می آورد. بنابراین آنها به سمت افرادی که می شناسند کشیده می شوند. می توان کسب درآمد کرده و زندگی خود را طوری برنامه ریزی کرد که با نیازهای سکونت افراد مطابقت داشته باشد.

این کارشناس می افزاید که تغییر در بازار جهانی کار روسیه را هم دربرگرفته است. امروز از هر پنج کارگر مهاجر ، یک نفر از کشورهای دوردست به روسیه آمده است. نیکلای کوردیوموف می گوید:

هشتاد درصد و یا حتی کمی بیشتر ، تعداد مهاجرین از دول شوروی سابق است ، آندسته از مهاجرین کاری که می توانند بدون ویزا به روسیه بیایند. و تقریبا 20 درصد ، کسانی هستند که با ویزا وارد شده اند. آنها مقررات سخت تری داشته و برای ورود و زندگی خود بیشتر کنترل می شوند. اینها  مهاجرینی از کشورهای چین و ترکیه هستند. و کره ای ها و ویتنامی ها هم اخیرا زیاد شده اند.

ارتباطاتی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده است تنها برای انتخاب فرصت شغلی نیست. دانشجویان زیادی از کشورهای نزدیک، روسیه را ترجیح می دهند. ولادیمیر والوخ ، پروفسور دانشگاه دولتی مدیریت مطمئن است که نتیجه آن به نفع همه است:

مهاجرت تحصیلی ، از همه جوانب به نفع دولت است. کل مهاجرین تحصیلی یا به حساب دولت خارجی و یا به حساب دولتی که آنها را می فرستد برای تحصیل به موسسات آموزش عالی روسیه می آیند. ضمنا ما همکاری بین المللی خود را توسعه و بسط می دهیم. همچنین ما فرم ها و تکنولوژی خود را تبلیغ می کنیم. و پس از اتمام دانشگاه یا دانشکده فرد جوان وقتی به کشور خود بازمی گردد آن فن آوری هایی را که در روسیه آموخته است پیاده سازی میکند. از اینجا همکاری اقتصادی به نفع هر دو طرف بین سازمان های مرتبط و بین کشورهای ما پیشرفت می کند.

البته زود است که بگوییم ، در روسیه ی امروز مشکلات مهاجرین یک بار و برای همیشه حل شده است. دشورای های حیاتی باقی می مانند ، همه کارفرمایان آماده نیستند که در چهارچوب قانون کار کنند. اما در این مرحله کارهای زیادی انجام شده است و این بدان معنی است که شانس هایی برای اصلاح سیستم جذب مهاجرین به زندگی روسیه وجود دارد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала