گزارش و تحلیل

ایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است
ایالات متحده نفوذ خود را بر خاور میانه از دست داده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اشتباهات سیاسی اوباما در خاور میانه به این امر منجر شده است که ابتکارعمل آمریکا و متحدینش در منطقه به ایران برسد

سیاست مدار برجسته و رقیب پیشین باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، سناتور جان مک کین در مصاحبه ای با MSNBC  بیان داشت: " اشتباهات سیاسی اوباما در خاور میانه به این امر منجر شده است که ابتکارعمل آمریکا و متحدینش در منطقه به ایران برسد، کشوری که اوضاع عراق  ، سوریه ، لبنان و یمن را در حال حاضر تحت کنترل دارد. "  

این سناتور همچنین تاکید نمود که یکی از بزرگترین مشکلاتی که آمریکا در خاور میانه با آن روبروست این است که متحدین بالقوه اش یعنی عربستان سعودی و ترکیه تهدید از جانب ایران را بیشتر از تهدید گروهک های "داعش " بررسی می کنند. به گفته ی سناتور این کشورها از رشد نفوذ ایران در منطقه نگران و مشوشند. اما  آیا همه چیز در واقع تشدید می شود؟ آیا ایران واقعا چهار پایتخت کشورهای عربی را تحت کنترل خود دارد؟ حسن هانی زاده ، تحلیل گر ایرانی و کارشناس مسائل خاور میانه ، سردبیر آژانس خبری MehrNews در مصاحبه ای با خبرنگار رادیو اسپوتنیک مارینا الشعلان  در این خصوص توضیح می دهد:

همانطور که کارشناس ما تاکید کرد ، پشتیبانی و حمایت از متحدین ارتباط با ایران برای کشورهای منطقه ، انتخاب آگاهانه دولت و ملت آنهاست. ایران به هیچ وجه کنترل خود بر پایتخت های چهار کشورعربی را قرار نداده است ، بنابراین بیانیه سناتور مک کین در این زمینه کاملا بدون پایه و اساس و بی فکرانه است. آنوقت  همانند کنترل آمریکا ممکن است تنها با احتساب نیروها و حضور نظامی در منطقه باشد. ایران معتقد است که تنها خود ملت باید درباره ی سرنوشت کشور شان تصمیم بگیرند.

حسن هانی زاده می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала