آمریکایی ها از پوروشنکو ناراضی هستند

© REUTERS / Brendan Smialowskiوزیر خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش مقامات جمهوری خلق دونتسک ، یگان های ارتش اوکراین طی روزهای اخیر چند بار منطقه را با تسلیحات سنگین گلوله باران کرده و از جمله به سوی فرودگاه دونتسک آتش گشوده اند.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته گفته بود ارتش دولتی فرودگاه  دونتسک را که تحت کنترل نیروهای مردمی قرار دارد، حتما پس خواهد گرفت.

نه فقط شرکت کنندگان در روند صلح مینسک بلکه حتی آمریکا چنین اظهارات رهبر اوکراین را مورد انتقاد قرار داده اند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تفسیر اظهارت پوروشنکو گفت: "اگر رئیس جمهور پوروشنکو واقعا خواستار آغاز عملیات جنگی شده باشد، ما به وی پیشنهاد می کنیم قبل از چنین کارهایی فکر کند چون در اینصورت توافقنامه های مینسک در معرض خطر قرار خواهد گرفت و ما از نتایج احتمالی چنین عملیاتی بسیار نگران می شویم".

یادآور می شود مقامات اوکراین از ماه آوریل سال گذشته عملیات قهری در منطقه دنباس در شرق این کشور برای سرکوب ناراضیان از تغییر حکومت در کییف  به شکل کودتا را آغاز کرده اند که طبق آخرین آمار سازمان ملل باعث در جریان آن بیش از 6 هزار نفر کشته شده اند.

مردم دنباس (متشکل از استان های دونتسک و لوهانسک) نیروهای مسلح تشکیل داده و در برابر ارتش اوکراین مقاومت می کنند.

مساله حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگون از جمله در چارچوب گروه تماس در مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیدار سران  روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد اما این بحران با وجود حصول توافقاتی در مینسک، پایتخت بلاروس در ماه فوریه امسال هنوزرفع نشده چون دولت اوکراین از اجرای این توافقات امتناع ورزیده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала