گزارش و تحلیل

خانم نولاند به دنبال کری وارد روسیه شد

© AFP 2023 / VANO SHLAMOV US Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland gestures as she speaks during her press conference in Tbilisi
US Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs Victoria Nuland gestures as she speaks during her press conference in Tbilisi - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم ویکتوریا نولاند دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا پس از بازدید از کی یف وارد مسکو شد.

بنا به اعلامیه ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد در دستور روز رسمی نولاند بعلاوه بررسی گام های بعدی در اجرای توافقات مینسک همچنین مناسبات دو جانبه گنجانده شده. خانم نولاند پس از بخش رسمی می خواهد با نمایندگان جامعه مدنی روسیه دیدار کند.

بازدید نولاند از کی یف زیاد ثمربخش از آب در نیامده. هیچ اعلامیه ای پس از دیدار ها با نخست وزیر آرسنی یاتسنیوک و پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین صادر نشد. جف راتکه رییس سرویس خبری وزارت خارجه آمریکا نتایج بازدید را جمعبندی نکرده ولی چنین گفت: ما باز هم با ملت اوکراین دوش بدوش ایستاده و از وحدت ملت اوکراین از جمله در مورد کریمه و دیگر مناطق اوکراین حمایت صادقانه خود را ابراز می کنیم". می دانیم که در کاخ سفید از سرعت اصلاحات در کی یف زیاد راضی نیستند.

دیدار ولادیمیر پوتین و جان کری - اسپوتنیک ایران
رسانه های آمریکایی: دیدار پوتین و کری یخ های روابط مسکو و واشینگتن را آب کرد

بازدید نولاند یک عمل نوبتی نشان دهنده "برخورد ملایم" اعلام شده از طرف دولت اوباما شد: دیپلمات ها راهی روسیه می شوند:  12 مه در سوچی کری با پوتین و لاوروف مذاکره کرد و قانونگذاران اقداماتی جهت تاثیرگذاری خود بر مسکو  را تهیه می کنند. 15 مه کنگره آمریکا بودجه دفاعی 612 میلیارد دلاری سال مالی 2016 را تصویب کرد. از این مبلغ 200 میلیون دلار به اوکراین برای تحویل اسلحه و آموزش پرسنل آن تخصیص داده خواهد شد. اوباما مخالف این اقدام بود و طرفداران او از حزب دمکراتیک علیه آن رای دادند ولی جمهوری خواهان  با اکثریت آرا این طرح را پذیرفتند.

کمکرسانی به نیروی انتظامی اوکراین یگان اقدام حاکی از سرد شدن مناسبات با مسکو نیست. در چارچوب بررسی بودجه دفاعی ضمیمه ای به تصویب رسید که توقف تامین پولی پروژه های مربوط به اجرای مفاد قرارداد سلاح های تعرضی راهبردی را در نظر دارد. تامین پولی فقط در صورتی از سر گرفته خواهد شد که رییس جمهور آمریکا بتواند قانونگذاران را متقاعد سازد که روسیه از این به بعد "سرزمین های اوکراین را اشغال نمی کند". همچنین پیشنهاد شده که تماس های نظامی با روسیه محدود شود.

قرار است سنا و رییس جمهور این طرح را تایید کنند و رییس جمهور می تواند آنرا وتو کند، زیرا در غیر این صورت لازم است که از بسیاری هزینه های داخلی کاسته شوند. راستای عمومی افکار اعضای کنگره آمریکا بس معلوم است.

ظاهرا روحیه روسیه بسوی همکوششی با طرف آمریکایی است: لاوروف پس از مذاکرات با کری همتای آمرکایی متذکر شد که هر دو طرف ادامه گفتگو را صلاح می دانند. کری به اهمیت دیدار با سیاستمدارانی که قادرند  تصمیم بگیرند اشاره کرد.

دیدار سرگی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه و جون کری  وزیر امور خارجه آمریکا در سوچی - اسپوتنیک ایران
هدیه کری به لاوروف

الکسی آرباتوف رییس مرکز امنیت بین المللی انستیتو روابط بین المللی آکادمی علوم روسیه در باره چشم انداز مذاکرات صحبت کرده گفت که  موفقیت بازدید نولاند به آن توافقاتی حاصله در سوچی بستگی دارد که در برابر عموم اعلام نشده است. هدف دیدار  سوچی چک کردن آن بود که آیا طرفین آماده اند از خط رویارویی سخت عدول کنند یا خیر؟ به نظر می رسد که هر دو طرف این آمادگی را نشان دادند".

آرباتوف می گوید که هدف بازدید نولاند بررسی یک موضوع در  مناسبات دو جانبه بود و آن به احتمال قوی — ایران. مساله دوم مورد بحث هم هست.

به عقیده آرباتوف حتی در آخر ژوئن بایستی توافقنامه همه جانبه در باره برنامه هسته ای ایران به امضا می رسید. ظاهرا آمریکا می خواهد روسیه را به شرکت فعال تر و ایراد فشار به ایران تشویق کند. در عوض آمریکا می تواند وعده دهد که بر کی یف تاثیر بگذارد تا آتشبس را رعایت کرده و با سران جمهوری های خودخوانده شرقی وارد مذاکرات مستقیم شود. در ضمن برای آمریکا مساله اوکراین از اهمیت و برتری مطلق برخوردار نیست برای آنها داعش و یا چشم انداز دراز مدت توسعه چین از اهمیت بیشتری برخوردار است. این موضوع باید فرمولبندی و عملی شود. مساله دوم مورد بحث ممکنه خطر داعش است.

آرباتوف گفت: دلم می خواهد که نولاند در مسکو اوکراین را بررسی کند ولی ایشان طرف مناسب برای بحث ها پیرامون مساله اوکراین نیستند. زیرا در حوادث میدان کی یف خود را بطور بارز معرفی کرد و برخورد محافل اجتماعی و رسانه های روسیه نسبت به نولاند کاملا روشن است. این کارشناس در پایان گفت: هیچ چیز بعید نیست ولی به نظرم موضوع اصلی مورد بحث ایران خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала