کشف دوباره موسیقی شوپن

© Photo / The Fryderyk Chopin Institute 2015کنکور بین المللی فردریک شوپن
کنکور بین المللی فردریک شوپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر نسلی می تواند چیزی نو برای خود در آثار « شوپن» کشف کند».

سرگی سلونیمسکی گفت: هیچ نوازنده ای نمی تواند بگوید که او  تنها  کسی است که  می تواند به بهترین وجه آثار شوپن را اجرا کند. موسیقی شوپن به این دلیل خود ویژه است که هر نسلی  می تواند چیزی نو برای خود در آن کشف کند».

دوستداران  آثار شوپن پاییز سال جاری امکان آن را خواهند داشت که یکبار دیگر به  درستی حرف های آهنگساز مشهور روسیه قانع شوند. در پاییز سال جاری، 15 — مین  کنکور بین المللی  پیانیست ها به نام فردریک شوپن برگزار خواهد شد.  نوازندگان جوان  از جمله  7 پیانیست از روسیه  سعی می کنند  ثابت کنند  که آیا قادرند « چیزی نو» برای  خود کشف کنند  و  موسیقی  « شاعر کبیر  پیانو» را به شکل  خاص خود  به تصویر بکشند یا خیر.

 اینبار  460 تقاضا برای شرکت در کنکور « شوپن» ارسال شده است که رکورد  برجا گذاشت. از این تعداد  در مرحله اول انتخاب 152 تقاضا  به مرحله بعدی راه یافت  و 84 نفر از آنها در ماه اکتبر  در سالن فیلارمونی  ملی  در کنکور اصلی شرکت خواهند کرد.  بیشترین شرکت کنندگان از لهستان و چین هستند — از هر کشور 15 شرکت کننده.  12 پیانیست از ژاپن و 9 پیانیست از کره جنوبی و 5 پیانیست از آمریکا در این کنکور شرکت خواهند داشت. پیانیست ها از کانادا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا ، اندونزی و ازبکستان  و دیگر کشورها در این کنکور بر سر دریافت جایزه اول با یکدیگر رقابت خواهند کرد. محبوبیت کنکور  ایجاد تعجب نمی کند: پیروزی در یکی از  معتبرترین  رقابت های موزیکال کلیدی برای  باز کردن درهای  بهترین سالن های کنسرتی جهان خواهد بود.

یولیانا آودییوا برنده 16-مین کنکور  بین المللی  شوپن دراین باره گفت: من اکنون بطور منظم با ارکسترهای  بسیار خوبی در  کشورهای مختلف  کار می کنم که رهبران ارکستر مشهور این ارکسترها را رهبری می کنند.  با افراد جالبی آشنا شدم که پیروزی در کنکور « شوپن»  برایم ممکن ساخت.  برنامه هنرنمایی  خیلی  متشنج است. آوریل  خیلی فشرده بود:  با کنسرت در استکهلم شروع شد ، بعد روسیه، ژاپن  و آلمان، اسپانیا و آمریکا و در ماه مه به لهستان می روم. در آنجا دو کنسرت دارم — در « چنستوخووه» و «  زلیونی گوره».  اینکه سفرهای هنری من به لهستان  زیاد است   باعث خوشحالی من می شود.  زیرا  تماشاچیان  کنسرت هایم آگاه و  مهربان هستند  و از  اجرای من خوششان می آید و به من توجه می کنند.

واقعا هم یولیانا  آودییووا به یکسان هم برای دوستداران موسیقی پیانیست جالبی است که در همایش های اینترنتی به تبادل  نظر در باره اجرای او می پردازند و هم برای منتقدان موسیقی که نه فقط به  پختگی اجرای او،  سلیقه خاص  و فن بی نظیر اجرا بلکه ظاهر  جذابش — شجاعت در لباس های صحنه اش توجه می کنند… آدام خاراسویچ  یکی از منتقدان معتبر موسیقی  معتقد است که نبوغ  یولیانا » یک پدیده خاص» است.  آیا در کنکور سال جاری « شوپن»  پیانیست دیگری مانند او را کشف خواهیم کرد؟ 20 ماه اکتبر پاسخ این سوال معلوم خواهد شد.  فعلا برای تمام شرکت کنندگان کنکور « شوپن»  آرزوی موفقیت می کنیم. مهم آن است که آنها به یاد داشته باشند  که  اصل مطلب نه رقابت، بلکه  موسیقی فردریک شوپن است…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала