سورپریزهای فستیوال چخوف

© Sputnik / Vladimir Vyatkinجشنواره های بین المللی تئاتر به نام آنتون چخوف
جشنواره های بین المللی  تئاتر به نام آنتون چخوف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیکتاتور در جایی بین واقعیت و خواب های خود گیر افتاده است.

درخشان ترین نمایشنامه ها و اسامی کارگردان های  مشهور جهان  در تابلوی آگهی یکی دیگر از  جشنواره های بین المللی  تئاتر به نام آنتون چخوف خودنمایی می کنند.  در گیشه ها،  بسختی می توان بلیط  این فستیوال را خریداری کرد.  دوی ماراتون تئاتری  از 13 ماه مه تا 17 ماه ژوئیه ادامه خواهد داشت.  دوستداران تئاتر  می گویند  این جشنی  است که از چارچوب تصورات فراتر می رود.  واقعا هم تماشاچیان  جشنواره چخوف  طی 25 سال تاریخ موجودیت آن چه چیزها که ندیدند!  وهم و خیال  اوپتیکی  روبر لِپاژ، پرواز  خیال  استاد باله  مِتیو بائورن… در جشنواره مسکو  حرکات سرگیجه آور  سیرکی  به نمایش درآمد و  طوفان ها و گردبادها  جنجال به پا کردند  و هزاران گلبرگ  رز  و چند تن برنج در نمایش ها استفاده شد.  جشنواره سال جاری نیز  سورپریزهایی برای بینندگان  تهیه دیده است.

جیمز تی یره، نوه چارلی چاپلین  که یکی از محبوب ترین شخصیت های این جشنواره است  به روسیه می آید تا داستان  رهبر ارکستر — دیکتاتور را تعریف  کند  که در جایی بین  واقعیت  و خواب های خود گیر افتاده است.  البته تعریفی بی کلام —  به زبان ژست،  رقص  و  پانتومیم یعنی کاملا  به همان شکل  پدربزرگ کبیر خود.  هنرپیشه اعتراف کرد و گفت: « با هر  بار  شرکت در فستیوال چخوف،   خود را  جزئی  از  یک چیز  خود ویژه  و  خاص  احساس  می کنم.  هنرنمایی در روسیه،  ما آرتیست ها را به سطح جدیدی  می رساند.  برخورد بینندگان روس  فوق العاده  روشنفکرانه و  آگاهانه است».

شاید بعضی از شما می دانید که مولی یر  کمدی خود به نام «بورژوای خرد» را  بصورت باله روی صحنه برده است.  اما آرتیست  های  مشهورترین  تئاتر  پاریس  «  بوف  دیو  نور»  روی صحنه دست به بازی می زنند، می رقصند و آواز می خوانند.  آنها  معتقدند که واقعیاتی  که  مولی یر بنیان گذاشته است  برای همه  قابل درک است، اما بهر حال چند کلمه روسی نیز یاد گرفته اند.

 نمایشنامه گویو مونترو، کارگردان  و رقاص  اسپانیولی  می تواند یک رویداد جالب برای دوستداران باله بشود:   روس ها برای اولین بار  سیندرلای جدید را خواهند دید. در رقص « سیاکی کادو» —  قدرت  زندگی،  سبکی  خاصی  محسوس است.  او چنان می رقصد که هیچگونه  کفش کریستالی  برای شناختن او در بین هزاران نفر  دیگر لازم نیست.

 یک باله  فوق العاده خوب دیگر نیز روی صحنه خواهد رفت: « تاتیانا»  که  جون نویماییر افسانه ای برای سوپر ستاره روس- دیانا ویشنووایا — ساخته است. او سعی کرد بشکل جدیدی رومان « یوگنی آنگین» پوشکین  را  روی صحنه ببرد و  اسرار  روح روسی را حدس بزند. برای او « تاتاینا» اصلی ترین  بخش این اثر است.

پیتر اشتاین   دو نمایشنامه خود را در  برنامه جشنواره  مسکو  معرفی می کند. « آئیدا» و « بوریس  گودونوف» — نمایشنامه هایی که کارگردان آلمانی با معرفی آنها یکبار دیگر به عشق خود نسبت به  روسیه اعتراف می کند. پیتر اشتاین با توجه به  اهمیت جشنواره چخوف  متذکر شد که کار مشترک  در این فضای  عظیم  هنر و فرهنگ  جهانی  به اوضاع سیاسی  وابسته  نیست».

 

 والری شادرین  مدیر کل  جشنواره  بین المللی چخوف  گفت: « ما برای معاشرت، برای همکاری فرهنگی  آماده هستیم  ، یعنی  ما به زندگی در  فضای باز  جهانی   ادامه می دهیم. برای  ما مثل سابق  برنامه  مسکویی فستیوال مهم است  که در سال جاری بر خلاف  سال های گذشته  از نمایشنامه هایی تشکیل شده است  که کارگردانان و استادان باله  خارجی در روسیه روی صحنه بردند.  از جمله می توان از  باله  ژان کریستوف مایو  و دو نوع « هاملت»  از روبر لِپاژ و  دِکلان  دونِلان  شرکت کنندگان دائمی  جشنواره   نام برد.

جشنواره چخوف،  بزرگترین  همایش  هنر تئاتری در روسیه است.  بهترین آثار  جهان  علاوه بر مسکو در  شهرهای  پسکوف، یکاترینبورگ و  وارونژ نیز  اجرا خواهند شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала