پوروشنکو توافقات مینسک را "صلح کاذب" نامید

© AP Photo / Sergei ChuzavkovПрезидент Украины Петр Порошенко
Президент Украины Петр Порошенко - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین توافقات مینسک را "صلح کاذب" می داند و آماده "جنگ تا آخرین قطره خون خود" است.

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آلمانی ZDF  ضمن اعلام این مطلب افزایش حضور نظامی روسیه در استان های شرقی اوکراین را متذکر شده و احتمال داد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه  دستور تامین دسترسی زمینی به کریمه را صادر کرده که برای آن لازم است شهر ماریوپول تصرف شود.

پوروشنکو توافقات مینسک را "صلح کاذب" نامیده و گفت: اوکراین برای اجرای شرایط این توافقات بهای گرانی را باید بپردازد و از زمان امضای آنها 83 قهرمان در مبارزه با "تجاوز کار" کشته شده اند.

به گفته سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، مسکو و واشینگتن با وجود داشتن برخی از اختلاف نظرها معتقدند بحران اوکراین باید بطور صلح آمیز از طریق گفتگو بین کییف و دنباس حل و فصل شود. لاوروف در دیدار چندی پیش با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سوچی گفت مسکو و واشینگتن طرفهای درگیری در اوکراین را به اجرای توافقات مینسک ترغیب خواهند کرد.

جان کری در همین دیدار خاطرنشان کرد اگر پوروشنکو واقعا خواستار اجرای برخی از اقدامات قهر آمیز باشد، ما به وی پیشنهاد می کنیم قبل از انجام چنین اقداماتی فکر کند چون در اینصورت توافقات مینسک به خطر افتاده و اکنون این گام بسیار مخربی خواهد بود".

پیشتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده بود راهی غیر از روند مینسک وجود ندارد. صدراعظم آلمان ضمن بیان این مطلب افزوده بود:" به این دلیل ما باید به کار در این راستا ادامه دهیم".

Ополченцы в селе Спартак недалеко от аэропорта Донецка - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا امریکا نگران اوکراین است؟

یادآور می شود همچنین فرانسوا اولاند ، رئیس جمهور فرانسه  در دیدار 24 آوریل خود با "ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه  اعلام کرده بود بهترین راه برای برون رفت از بحران اوکراین حرکت در اه اجرای توافقات مینسک است.

مقامات اوکراین از ماه آوریل سال گذشته عملیات قهری در منطقه دنباس در شرق این کشور برای سرکوب ناراضیان از کودتا در کییف  را آغاز کرده اند که طبق آخرین آمار سازمان ملل باعث در جریان آن بیش از 6 هزار نفر کشته شده اند.

مردم دنباس (متشکل از استان های دونتسک و لوهانسک) نیروهای مسلح تشکیل داده و در برابر ارتش اوکراین مقاومت می کنند.

مساله حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگون از جمله در چارچوب گروه تماس در مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیدار سران  روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد اما این بحران هنوز رفع نشده است.

یادآور می شود اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی خاص برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین از جمله مهم ترین اصول در توافقات ماه فوریه در مینسک هستند. در این توافقات گفته می شود تمرکز زدایی در اوکراین باید با حصول توافق با نمایندگان این نواحی شرق اوکراین صورت بگیرد اما مقامات کییف می گویند قصد ندارند با آنها گفتگو کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала