گزارش و تحلیل

بازدید کری: تلاش روسیه و آمریکا برای بازگرداندن مناسبات به مجرای عادی

© AP Photo / Joshua RobertsГоссекретарь США Джон Керри в аэропорту Сочи
Госсекретарь США Джон Керри в аэропорту Сочи - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازدید جان کری وزیر خارجه آمریکا از سوچی سفر نمادین شد هر چند که طرفین اعتراف کردند که هیچ کس در انتظار جهشی از آن دیدار نبود.

ابتدا قرار بود که کری تنها با سرگئی لاوروف همتای روسی خود ملاقات کند ولی بعد دیدار دو نفره کری با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بعمل آمد.

به گفته یوری اوشاکوف دستیار ریاست جمهوری پایه مسکو علاقمندی به بازگرداندن مناسبات آمریکا و روسیه به مجرای عادی بود. در آمریکا بازدید کری از روسیه مهم دانستند برای اینکه  در مورد بسیاری مسایل پیچیده به پیشرفت دست یافته شود. از جمله به گفته کری معلوم شد که آمریکا و روسیه از بسیاری لحاظ در مورد حل و فصل اوکراینی موافق اند و فقط در مورد جزئیات اختلاف نظر دارند. لاوروف اعلام کرد که روسیه و آمریکا در باره لزوم پرهیزی از گام هایی که بتوانند به مناسبات فی مابین ضرر دراز مدت برسانند از دیدگاه مشترک برخوردارند.

لاوروف و کری در مونیخ  روند مذاکرات سوری-سوری ژنو را ارزیابی می کنند - اسپوتنیک ایران
هدیه کری به لاوروف

گفتنی است که آخرین بازدید کری از روسیه قبل از بحران اوکراینی در ماه مه 2013 بود. این بحران مناسبات دو کشور را بشدت تیره کرد. به گفته اوشاکوف طرف آمریکایی اصرار کرد که دیدار دو جانبه کری — پوتین صورت پذیرد و ملاقاتشان در سوچی بیش چهار ساعت طول کشید. قبل از این دیدار مذاکرات لاوروف و کری انجام شد. آنها طیف وسیع مسایل را بررسی کردند از جمله مناسبات دو جانبه و مسایل بین المللی. لاوروف پس از پایان مذاکرات به روزنامه نگاران اعلام کرد که گفت و گو ها "عالی" بود. دو وزیر هدایا مبادله کردند. لاوروف به کری یک سبد گوجه فرنگی کوبان و یک سبد سیب زمینی داد و کری به لاوروف کیف کپیه دقیق کیف خودش را تقدیم کرد.

به گفته اوشاکوف پوتین در جریان گفت و گو با کری وزیر خارجه آمریکا معتقد بود که مناسبات آمریکا و روسیه باید به مجرای عادی باز گردانده شود.

لاوروف و کری  در سوچی - اسپوتنیک ایران
دیدار لاوروف و کری

اوشاکوف پس از پایان گفت و گو به روزنامه نگاران گفت: ما از این اصل پیروی کردیم که روسیه به بازگرداندن مناسبات به مجرای عادی علاقمند است و این امر جوابگوی منافع روسیه و منافع آمریکا بوده و از نظر تامین امنیت و ثبات بین المللی از اهمیت بسیار بالا برخوردار است. صحبت ها صادقانه و مفصل بود، این جهش نبود ولی ظاهر شدن اولین علایم درک  از این که دو قدرت بزرگ باید به همکاری های عادی بازگردانند.

کری به نوبه خود تاکید کرد که آمریکا در انتظار جهشی در مذاکرات با رهبری روسیه در سوچی نبود ولی انجام گفت و گو را برای حل مسایل سیاست جهانی بسیار مهم می داند.

کری در کنفرانس مطبوعاتی پایانی اظهار کرد: این بازدید اقدام مهمی بود و در زمان مهم صورت گرفته. ما در فکر آن نبودیم که حتما جهشی صورت بگیرد و ما به درک روشنی برسیم در باره چگونگی حل یک مساله مشخص. ولی با سران روسیه دیالوگ خوب و مفصلی داشتیم. همانا چنین دیالوگی برای رسیدن به پیشرف در مورد بسیاری مسایل پیچیده کنونی ضرورت دارد.

به عقیده لاوروف روسیه و آمریکا این دیدگاه مشترک دارند که باید از گام هایی اجتناب ورزیده شود که بتوانند به مناسبات دو کشور ضرر دراز مدتی برسانند. مسکو و واشنگتن با وجود اختلاف در ارزیابی هایی که دارند   صلاح می دانند گفت و گو ها را ادامه دهند.

بازدید کری: تلاش روسیه و آمریکا برای بازگرداندن مناسبات به مجرای عادی
بازدید کری: تلاش روسیه و آمریکا برای بازگرداندن مناسبات به مجرای عادی - اسپوتنیک ایران
بازدید کری: تلاش روسیه و آمریکا برای بازگرداندن مناسبات به مجرای عادی

لاوروف گفت: "ارزیابی هایمان از تمامی چیز ها در مذاکرات یکی نبود ولی دیدار امروزی امکان داد که همدیگر را بهتر بفهمیم. ما این درک داریم که  باید از گام هایی اجتناب ورزیده شود که بتوانند به مناسبات روسیه و آمریکا و همکاری ما در شئون متفاوت ضرر دراز مدتی برسانند. مخصوصا با در نظر داشت اینکه حل بسیاری مسایل دوران حاضر در صحنه بین المللی به مساعی مشترک و هماهنگ ما بستگی دارد".

به گفته لاوروف ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در دیدار با کری آمادگی مسکو  برای تعامل تنگ با آمریکا بر پایه در نظر داشت منافع دو کشور را تایید کرد.

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала