گزارش و تحلیل

مدافعان حقوق بشر آمریکا: مقامات آمریکا موقعیت مربوط به جنایتکاری نژادی را مسکوت می گذارند

© AP Photo / Alex BrandonАкции протеста в поддержку митингов в Балтиморе, перед Белым домом в Вашингтоне
Акции протеста в поддержку митингов в Балтиморе, перед Белым домом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری "ریا نووستی" کشور های عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از نتیجه تحقیق ادواری موقعیت حقوق بشر که آمریکا این اواخر به سازمان های مدافع حقوق بشر فرستاده ناراضی شدند.

علل نارضایتی زیاد است: نبود توقف اعدام در آمریکا، ادامه کار زندان ویژه گوانتانامو، امتناع مقامات آمریکا از پیوستن به کنوانسیون دفاع از حقوق کودکان، رفتار با محبوسین و مهاجران و پرهیزی از در نظر گرفتن عقیده ساکنان بومی آن کشور.

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل مخصوصا تاکید کردند که آنها از کاربرد غیر متناسب قهر در مورد اهالی غیر سفید پوست از طرف پلیس ناراضی اند. مطلب سر تجلیات تبعیض نژادی و افزایش تعداد جنایات بر پایه اختلافات نژادی و نفرت است.

بالتیمور: مادر پسر خود را به خاطر شرکت در ناآرامی ها کتک می زند - اسپوتنیک ایران
بالتیمور: مادر پسر خود را به خاطر شرکت در ناآرامی ها کتک می زند

"ریا نووستی" با نقل تفسیر جیمز کادوگان نماینده وزارت دادگستری آمریکا در رابطه با پیام شورای حقوق بشر نوشت: این مساله تازگی ندارد ولی حوادث خشونت آمیز اخیر در فرگوسون و بالتیمور به این امور توجه اضافی جلب کرده است. آمریکا پایبند رسیدگی عادلانه و مستقلانه زیاده روی پلیس و اتخاذ تدابیر در جایی که لازم باشد است.

نمایندگان سازمان دیدبان حقوق بشر نیز در باره خطر موقعیت پدید آمده در رابطه با جنایتکاری نژادی در آمریکا اظهار نظر کرند.

خانم آلبا مورالس نماینده این سازمان گفت: "امروز بررسی این گزارش عمومی، نگرانی گسترده جهانیان و موارد شدید قانون شکنی در  آمریکا را نشان داد. این مسایل باید بی درنگ بررسی شوند، بویژه از نظر نابرابری نژادی. ما امیدواریم که آمریکا فراخوانی به  توقف اعدام ها و توصیه برای بهبودی ترکیب  رهبری ارگان های پلیس محلی برای از بین بردن کاربرد بیش از حد قهر بویژه در مورد آمریکایی های آفریقایی نژاد را با جدیت تمام تلقی کند".

تظاهرات اعتراضی در نیویورک در حمایت از بالتیمور - اسپوتنیک ایران
تظاهرات اعتراضی در نیویورک در حمایت از بالتیمور

به عقیده خانم جنیس مک دونالد یکی از موسسان سازمان غیر دولتی "عدالت برای پرونده های افشا نشده"  مقامات آمریکا باید اصلاحات سیستم قضایی را انجام داده و از انکار موجودیت نژادپرستی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: "موضوع حقوق بشر که امروز کشور های عضو شورا به آن اشاره کردند منعکس کننده موارد متعدد نقض قرارداد های بین المللی و کنوانسیون ها و استاندارد ها بود. این تعداد موارد نقض حقوق بشر در سیاست سیستمی نژادپرستی آمریکا ریشه دوانده است. در ضمن تعداد گزارش های راجعبه این تخلف های حقوق بشر کم  و جواب های آمریکا نسبت به آنها  نابرابر و متناقض است".

ساکنان محلی  اطمینان دارند که کاخ سفید موقعیت واقعی مربوط به تبعیض نژادی از طرف پلیس مسکوت می گذارد. به گفته مارتین ازسوتون ، برادر دختر سیاه پوست 22 ساله ای که یک کارمند پلیس در 2012 او را با با ضرب گلوله کشت، پلیس های آمریکا علل موجهی دارند که به آنها اجازه می دهد مردم را بدون ترس مجازات بکشند. او معتقد است که نژادپرستی مشکل حساس جامعه کنونی آمریکا است.

این جوان پرسید: شما چطور قصد دارید جامعه را عوض کنید در حالیکه از آن چیزی نمی دانید؟ شما چطور می توانید بحث کنید که باید چیزی دگرگون کرد وقتی که شما در باره زندگی این جامعه خبری ندارید؟ در آمریکا فقط می توانند محاکمه کنند و با قساوت این کار را می کنند بویژه در شیکاگو".

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала