سرگئی لاوروف: روسیه در سال اخیر به دستاوردهای زیادی نایل آمده است

© Sputnik / Valeriy MelnikovМинистр иностранных дел РФ Сергей Лавров во время встречи в Москве с министром иностранных дел Австрии Себастьяном Курцем
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров во время встречи в Москве с министром иностранных дел Австрии Себастьяном Курцем - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در مصاحبه با کانال تلویزبونی "روسیه - 24" اظهار داشت: روسیه دوران دشواری را از سر می گذراند ولی در سال اخیر توانسته به بسیاری از دستاورد ها برسد .

لاوروف معتقد است که یکی از دستاوردها این است که کشور ما توانسته جهانیان را به لزوم توجه کردن به احترام گذاشتن به اصول حقوق بین المللی از جمله حق ملت ها به تعیین مستقل سرنوشت آنها متقاعد سازد. لاوروف گفت:

ما هدف کارزار رویارویی نه فقط اقتصادی و پولی بلکه همچنین کارزار خبری و تبلیغاتی در بد ترین معنای این کلمه قرار گرفته ایم. این هدف صاف و پوست کنده  اعلام شد و آن منزوی کردن روسیه است. آنها موفق به این کار نشدند. من در موضع استوار مان مبنی بر قبول نکردن تلاش های مجازات مان بخاطر حقیقت و خواست عدالت و به این خاطر که نمی خواهیم هممیهنان ما را به خورد آنها بدهیم، من دستاورد عظیم دوران اخیر را می بینم. کسانی که این کارزار را راه انداختند آهسته آهسته به این درک می رسند که  این کارزار هیچ چشم اندازی ندارد.

لاوروف از میان دیگر دستاورد ها به پایان موفقیت آمیز محو اسلحه شیمیایی سوریه و حرکات به سوی گفت و گو بین دولت و مخالفان آن کشور و نیز رسیدن موفقیت آمیز به توافق سیاسی چارچوبی در مورد برنامه‌ هسته ای ایران اشاره کرد. همه این کار ها برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه انجام شده است. ولی مگر همه به صلح احتیاج دارند؟ لاوروف گفت:

بعضی اوقات در مورد این امر شک بروز می کند و این حس بوجود می آید که "هر چه قدر بد تر بهرتر است". این اصلی است که برخی همتایان ما سعی می کنند از مطابق آنها اقدام کنند. آنها بدون احساس شرمندگی پس از تخریب لیبی تلاش می کنند از روسیه برای رفع پیامد های بمباران  لیبی بوسیله ناتو کمک بخواهند. یکی از این پیامد ها مساله  مهاجران غیر قانونی است. مهاجران از کشور ویران شده فرار می کنند و حل این مساله برای اروپا روز بروز دشوارتر می شود.

به گفته لاوروف، پیشنهاد می شود که این مساله در شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شود تا به کشور های عضو اتحادیه اروپا این اختتیارات واگزار شود که آنها بتوانند علیه مهاجران غیر قانونی دست به اقدام بزنند. طوری نشود که این اقدام ها دوباره در عمل  بصورت منحرف تعبیر شده و بر اثر آن خونریزی شروع شود. لاوروف اظهار داشت:

مهم این است که لیبی با نیروی خودش بازسازی شود. الان در آن کشور دو دولت و دو پارلمان هست. نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در حال تلاش راه اندازی روند مذاکرات است که به دشواری جریان دارد. در نزدیکی یمن قرار دارد و با وجود تمامی اطمینانات در باره پایان دادن، ایراد ضربات هوایی به مواضع جنبشی متشکل از یک ثلث اهالی آن کشور ادامه دارد. تعداد مسایل کم نیست و شرکای ما روز بروز بیشتر پی می برند که باید مشترکا دست به اقدام زد.

و آنچه که به تخلیه ساکنان بی دفاع یمن از جمله شهروندان خارجی و آمریکایی ها مربوط است باید گفت که روسیه بر پایه اصول انسانی عمل کرده و به افراد امکان ترک کشوری داد که در آن جنگ جریان دارد. می دانیم که آمریکا از تخلیه شهروندان خود امتناع کرد. لاوروف گفت:

من این را به وجدان شان می گذارم. ما با کشتی ها و هواپیما هایمان همه کسانی را که می خواستند بروند بیرون  بردیم. از میان  دو هزار نفر تقریبا یک سوم روس بوده و ما کسی را بر دوست و غیر دوست تقسیم نمی کردیم. ما آمریکایی ها و بلاروس ها و قزاق ها و شهروندان کشور های منطقه خاور نزدیک را بیرون بردیم. من نمی دانم که چکونه می توان  شرمندگی  موجود در تفسیر های  وزارت امور خارجه آمریکا و کشور های همسایه ما را توضیح کرد.

لاوروف متذکر شد: هدف دیپلماسی  پیروزی بر کسی نیست وظیفه آن برقراری ثبات جهانی است، تا در مناطق برای برقراری مناسبات تجاری- اقتصادی عادی و دارای سود متقابل و برای مبادلات فرهنگی و انجام گفت و گوی سیاسی بهترین شرایط ایجاد شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала