نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین

© Sputnik / Egor Eryomov /  مراجعه به بانک تصاویر نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین
نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز چهارشنبه 6 مه نشست گروه تماس برای حل بحران اوکراین در چارچوب کارگروه ها در مینسک پایتخت بلاروس برگزار شد.

عزمت قول محمدوف، عضو گروه تماس از طرف روسیه پس از پایان مذاکرات اعلام کرد: "کار انجام شده امکان میدهد که از پیشرفت جدی در حل مسالمت آمیز بحران دونباس سخن بگوئیم".
وی گفت: "ما قدم جدی مثبتی در این مسیر بر داشته ایم و این امر شرایطی برای پیشرفت آتی در حل مسالمت آمیز این بحران به وجود می آورد".

لئونید کوچما، رییس جمهور سابق اوکراین و عضو گروه تماس از طرف این کشور اطلاع داد که تصمیم گرفته شده است کار کارگروه امنیتی در چارچوب مذاکرات مینسک 19 مه از سرگرفته می شود. وی همچنین گفت که محور رایزنی ها در این کارگروه بر قراری آتش بس، عقب کشیدن تسلیحات و تامین نظارت از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا است.

یادآور می شود تلاش ها برای حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگونی از جمله از طریق گروه تماس مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه چهارجانبه موسوم به "گروه نورماندی" متشکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان انجام می شود.

آخرین نشست گروه نورماندی در خصوص اوکراین که 12 فوریه در پایتخت بلاروس برگزار شده بود، به تصویب توافقاتی موسوم به توافقات مینسک دو انجامید که بر اساس آن برقراری آتش بس در منطقه دنباس از 15 ماه فوریه، عقب کشیدن تسلیحات سنگین و ایجاد منطقه ای حائل امنیتی در جنوب شرقی این کشور در نظرگرفته شده است.
نظارت بر اجرای این توافقات از سوی کمیسیون نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا اعمال می شود اما طرف های درگیر به طور دائمی یکدیگر را به نقض توافقات متهم می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала