یادبود قهرمان جنگ جهانی دوم

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoمنظره تاجیکستان
منظره تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خاطره جنگ کبیر میهنی در تاجیکستان زنده است.

در تاجیکستان از یادبود  باقر دولتوف قهرمان اتحاد شوروی ، شرکت کننده  جنگ کبیر میهنی  رونمایی شد.  این مجسمه در  شهر « تورسون زاده» تاجیکستان برپا شده است.  افسران پایگاه نظامی  روسیه و  نمایندگان  سفارت روسیه در تاجیکستان در مراسم رونمایی  یادبود حضور داشتند. عالم فصح الدینوف، خبرنگار رادیو «سپوتنیک» گزارشی از  این مراسم  تهیه دیده است که اکنون مورد تجه شما قرار داده می شود.

باقر دولتوف، قهرمان اتحاد شوروی 30 سال پیش با زندگی وداع کرد.  اما تمام ساکنان  شهر « تورسون زاده» او را می شناختند.  در شهر کارگران متالورژی، مدرسه ای هست  که به اسم او نامیده شده است.  بیش از یکسال وقت صرف ساخت یادبود شد. مردم پول ساخت آن را جمع کردند.  ساکنان شهر « تورسون زاده» و  کارگران کارخانه  آلومینیوم  و نمایندگی های شورای  هموطنان  روس مقیم تاجیکستان به جمع آوری پول برای ساخت یادبود پرداختند. باقر دولتوف  در باشقیرستان  متولد شده بود و  قبل از آغاز جنگ به تاجیکستان  رفته بود.

مظفر مادالییف  مورخ — منطقه شناس از « تورسون زاده»  عضو یکی از  گروه های جستجو  در  تاجیکستان در اینباره چنین گفت: ما بعد از صحبت با خویشاوندان او که اکنون در  روسیه زندگی می کنند ابتدا در محل دفن او  یادبود را بنا کردیم.  عکس او را دریافت کردیم و وقتی  از نیم تنه رونمایی شد، دیدیم شباهت زیادی به عکس دارد.  البته  این یادبود ممکن است  ارزش هنری زیادی نداشته باشد  اما بهرحال  یک پیروزی  کوچک در مرحله  احیای  نام قهرمانان  جنگ کبیر میهنی است.

باقر دولتوف در سال های جنگ کبیر میهنی  در استالینگراد  جنگید و بعد در  کورسک  و  دنپر.  مسلسلچی در هر یک از این نبردهاشجاعت  و چابکی زیادی از خود نشان داد.  به خاطر قهرمانی و شجاعت در سال 1944 میلادی  عنوان قهرمان  اتحاد شوروی به وی اعطا شد.  او می توانست در آزادی اروپا  از  فاشیسم شرکت کند. اما یکسال قبل از پایان جنگ جراحات سنگینی برداشت  و هر دو پایش را از دست داد. پس از  معالجه  در  بیمارستان  صحرایی  به تاجیکستان برگشت.  در تاجیکستان  کار کرد و تشکیل خانواده داد و پنج فرزند  را بزرگ کرد.  آنها در روسیه زندگی می کنند.  جنگدیدگان  و جبهه ای ها  که باقر دولتوف شانه به شانه  آنها کار  کرده بود  از قبر  قهرمان افسانه ای مواظبت می کردند.

حیات بابا  حیاتوف رئیس شورای جنگدیدگان و کار شهر « تورسون زاده»  در این باره گفت: در سال گذشته، در آستانه 69-مین سالگرد  پیروزی،  قبر او را تعمیر کردیم و  سنگ قبر جدیدی بر آن گذاشتیم.  ما نمایندگان  شورای  جنگدیدگان، با تلاش خود این کار را انجام دادیم.

جنگدیدگان، برپایی یادبود  باقر دولتوف، قهرمان افسانه ای  اتحاد شوروی را علامت سمبولیک می دانند. آنها به این نکته توجه کردند که در زمینه بازنگری  تاریخ در بعضی از کشورها،  خاطره  جنگ کبیر میهنی  در تاجیکستان زنده است.  در آنجا یادبودها ویران نمی شود و از یادبودهای جدید  رونمایی می شود.  در گروه جستجوی « خاطره» در دوشنبه به خبرنگار رادیو « سپوتنیک» گفتند که در  سال جاری جمع آوری پول برای  ساخت یادبود  بوریس شمیلوف قهرمان دیگر اتحاد شوروی  جمع آوری می شود  که سالهای طولانی در تاجیکستان زندگی کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала