گزارش و تحلیل

پامیر، مکه ای برای کوهنوردان

© AFP 2023 / Kadam Maskayevپامیر، مکه ای برای کوهنوردان
پامیر، مکه ای برای کوهنوردان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پامیر به لیست ده استراحتگاه برتر در سرزمین های اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد شد.

در رتبه بندی مجله " National Geographic Traveler" کوه های تاجیکستان پس از قفقاز و سواحل جنوبی کریمه روسیه قرار گرفتند. در تاجیکستان ارزیابی این مجله ی مشهور را برای مسافران بسیار مهم خوانده و اکنون بر هجوم توریست ها از تمام نقاط جهان حساب می کنند. در حال حاضر در کشور کلا برای آغاز به کار فصل کوهنوردی آماده می شوند. در خصوص پامیر و مسیرهای توریستی مشهور آن، گالیم فسخوتدینوف خبرنگار ویژه ی ما از دوشنبه گزارش می دهد:

پامیر ، مکه ی واقعی برای کوهنوردان است. در اینجا دو قله ی بلند کشورهای همسود با شکوه سر بر آسمان برافراشته اند.  این ها قله های یوگنی کارژنوسکی و اسماعیل سامانی هستند و قله ی سامانی بیشتر با نام قله ی کمونیست در بین همگان مشهور است. کوهنوردان بیشتر از بیست مسیر با انواع مختلف دشواری در آن ایجاد کرده اند. یکی از آنها از دیوارجنوبی رد می شود. کوهنوردان بسیار باتجربه آنرا برمی گزینند. سرهنگ الگ پیلکویچ ، استاد ورزش کوهنوردی اتحاد جماهیر شوروی ، یکی از کارکنان کمیته امورغیر مترقبه ی تاجیکستان شرح می دهد:

دیوار جنوبی ،  یکی از سخت ترین مسیرهاست. در اینجا ارتفاعات شش تا شش هزار و پانصد متری هستند. مسیر سنگی طولانیست. بنابراین آمادگی ویژه ای برای آن لازم است.

در پامیر ارتفاعات فتح نشده ی زیادی هم وجود دارند. بنابراین سازمان سفرهای اکتشافی می تواند نه فقط جذابیت های ورزشی را معرفی کرده بلکه برای کشفیات جغرافیایی جذب کند. رعنا سابیروا ، اولین زنی که در تاجیکستان قله ی هفت هزار متری پامیر را فتح کرد و رئیس یکی از شرکت های توریستی در دوشنبه می گوید:

همه می خواهند ببینند. پامیر " بام جهان " است. بسیاری اکنون استراحت فعال را بر می گزینند نه غیر فعال و درازکشیدن کنار دریا را. در اینجا همه می خواهند که در مقابل خود زیبایی را نظاره گر باشند ، هوای تازه تنفس کنند ، آب بدست آمده از یخچال های برفی را بنوشند. خوب است که مردم این نوع از استراحت را برمی گزینند. من فکر می کنم که تاجیکستان ، جایی که 93 درصد از سرزمینش را کوه ها پوشانده اند موظف است این نوع از تفریح و ورزش را توسعه دهد. کوه ها ی ما زیبا هستند. مشتریان ما و کسانی که در هیمالیا بوده اند آنرا تایید می کنند. آنها به اینجا آمده و می گویند که ما بهتر بوده و قله ی اسماعیل سامانی ما کمی دشوارتر از کوه اورست است. به طور مثال ماریا دلاگای اسپانیایی مشهور این را گفته است. این زن بدون اکسیژن اورست را فتح کرد و دوبار به اینجا آمد و گفت که کمونیست ما راحت تر نیست. ما افتخار می کنیم که قله ی هفت هزار متری ما از هشت هزار متری هیمالیا خوب تر است.

کوهنورد مشهور روس ، معاون ریاست کلوپ بین المللی کوهنوردان یوری بایکوسکی معتقد است که تاجیکستان پتانسیل توریستی زیادی دارد. اما کشور از آن استفاده نمی کند. جمهوری فقط به حساب پامیر می تواند در تابستان صدها هزار مهمان خارجی داشته باشد. اما مردم به اینجا به دلایل مختلف نمی آیند از جمله به خاطر قیمت های بالای بلیط هواپیما تا دوشنبه. یوری بایکوسکی می گوید مقامات تاجیک باید توریسم را در سیاست دولتی قرار دهند:

باید آنرا به برنامه ی دولتی تبدیل کنند و در سطح ریاست جمهوری این مسئله حل شود. تا تمامی مقامات تا وزرا بدانند که چطور آنرا حل و فصل کنند. باید برنامه ی دولتی وضع گردد. اگر در توریسم کسی پول ها را بدزدد باید مجازات شود و این مسئله باید ذکر شده و ثبت شود ، اگر می خواهند که توریست به اینجا بیاید. توریست بلافاصله به اینجا نمی آید. باید سه یا چهار سال بگذرد تا یک نفر به اینجا آمده و آنرا به نفر بعدی منتقل کند و این زنجیره به شکل هرم در آید. بعد از پنج سال توریست ها به اینجا سرازیر می شوند اما برای این کار باید طی پنج سال شرایط را برای توریست ها فراهم نمود.

در حال حاضر پامیر بسیار آرام است و از مدت ها پیش صلح در آن جاریست. اکنون برای فصل کوهنوردی آماده می شوند. کارشناسان معتقدند که امسال تاجیکستان می تواند آن توریست هایی را که قبلا به نپال می رفتند جذب کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала