گزارش و تحلیل

سوپر سریال روسیه و چین

© AFP 2023 / HOW HWEE YOUNG / POOL俄罗斯总统弗拉迪米尔•普京与中华人民共和国国家主席习近平
俄罗斯总统弗拉迪米尔•普京与中华人民共和国国家主席习近平 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به جمهوری های سابق شوروی روز پنج شنبه با بازدید یک روزه از قزاقستان آغاز می شود.

در پکن اعلام شد که این بازدید برای قزاقستان "مظهر پشتیبانی  سیاسی از نور سلطان نظربایف" خواهد گردید که باز هم بعنوان رییس جمهور آن  کشور بر گزیده شد. رهبر چین از آستانه برای سه روز وارد مسکو  شده و بعد به دعوت آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس با یک دیدار دو روزه راهی مینسک خواهد شد.

سفر شی جین پینگ به جمهوری های سابق شوروی طولانی ترین آشنایی وی با شرکای چین در اتحادیه  اقتصادی اوراسیایی خواهد شد. حادثه کلیدی این سفر بازدید از مسکو است. رهبر چین مهمان اصلی خارجی در مراسم شکوهمند به مناسبت 70 مین سالگرد پیروزی خواهد بود.

در جریان سفر شی جین پینگ به مسکو اولین دیدار سران روسیه و چین در سال جاری صورت گرفته و انتظار می رود که در نتیجه مذاکراتش با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ده ها سند به امضا برسد، مانند توافقنامه در باره همکاری انرژتیک و در رشته هواپیمایی و فضا و مالیات و دارایی و اعلامیه در باره تعمیق مشارکت راهبردی مسکو و پکن. بعلاوه در مذاکرات رهبران چین و روسیه چشمانداز همکاری در چارچوب ساخت کمربند اقتصادی راه ابریشمی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی خواهد شد.

Vladimir Putin attends SCO summit in Dushanbe - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روسیه، چین و شانگهای

آلکساندر لومانوف کارمند ارشد علمی انستیتو مطالعه خاور دور روسیه گفت: "ما شاهد تلاش تشکیل همان "گروه دو بزرگی" هستیم که در دهه قبلی عده ای از سیاست شناسان آمریکا در باره آن صحبت کرده بودند. آنها در یک چیز اشتباه کردند و آن این است که طرف چین در این گروه نه واشنگتن بلکه  مسکو می شود. او ادامه داد: مسکو خوب درک می کند که همسایه آن که زمانی نادار و عقب مانده بود بعد از ده سال به بزرگترین اقتصاد سیاره ما تبدیل خواهد شد. بعلاوه عدم تمایل چین به تشکیل پیمان های نظامی با هر کشوری که باشد مسکو را از این ترس رها می کند که در مرز های شرقی آن بتواند بلوکی مانند ناتو منتها به فرماندهی چین ظاهر شود".

و در باره برگزاری روز پیروزی باید گفت که حضور شی جین پینگ در رژه مسکو نشانه آن است که دو کشور قصد ندارند خاطرات تاریخ را با مسایل جاری سیاست کنونی جهانی  ادغام کنند. لومانوف گفت: چین هم در این امر ذیعلاقه است که از پشتیبانی روسیه در ایجاد چنان تعبیر جنگ جهانی دوم برخوردار شود که در آن خدمات متفقین با آمریکا در راس بروی تلفات چندین میلیونی ملت چین خط بطلان نکشد.

یوری تاوروفسکی استاد دانشگاه دوستی ملل مسکو در این باره صحبت کرد که همکاری با روسیه برای رهبری چین چه فوایدی ببار می آورد. تاوروفسکی مولف کتابی با عنوان "شی جین پینگ: بر پله های آرزوی چینی" است. تاوروفسکی گفت: استراتژی دراز مدت "آرزوی دیرینه چین در باره احیای ملت بزرگ چین" با نام شی جین پینگ مربوط است و امروز چینی ها در تحقق بخسیدن به آن نقش بیشتری به روسیه می دهند. مطلب سر  جامه عمل پوشیدن به ابتکارهایی مانند ایجاد "کمربند اقتصادی راه کبیر ابریشمی" و "راه ابریشمی دریایی" و نیز ایجاد سامانه پولی چهانی بر پایه یوان است.

Генеральный секретарь ШОС Дмитрий Мезенцев - اسپوتنیک ایران
سازمان همکاری های شانگهای در آستانه گسترش – دبیر کل سازمان

با وجود تلاش های کنونی مسکو جهت معرفی نزدیکی فزایده خود با پکن به منزله اتحادیه ای در حال پیدایش و وزنه متقابل غرب در جهان، رهبری چین مصرانه از این جریان اجتناب می ورزد که با مسکو در اختلافش با آمریکا و اتحدیه اروپا بدون چون و چرا همبسته شود. به این خاطر پکن حتی یک دفعه هم از مسکو در بحران اوکراینی حمایت نکرد. در عین حال  پس از روی کار آمدن شی جین پینگ در مارس 2013 وی باز هم به فعالیت های دیپلماتیک شدید در راستای غربی ادامه داده. رهبر چین از آمریکا و اروپای غربی دیدن کرد و در فوریه امسال دوباره با یک دیدار رسمی به آمریکا خواهد رفت.

هدف اصلی پکن برقراری چنان روابط با غرب است که در آن برای اختلافات سابق و نزاع های معمولی در باره دمکراسی و حقوق بشر جا نباشد. بنا به روایت رهبری کنونی چین این امر امکان خواهد داد که از راه پیاده کردن طرح داخلی کلیدی یعنی به اجرا گذاردن برنامه‌ دراز مدت شی جین پینگ بنام "آرزوی چین" تمام موانع برداشته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала