مذاکرات ایران و گروه "1+5" 12 مه در وین از سرگرفته می شود

© Sputnik / Stanislav Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر مذاکرات ایران و گروه "1+5" 12 مه در وین از سرگرفته می شود
مذاکرات ایران و گروه 1+5 12 مه در وین از سرگرفته می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز دور پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه "1+5" در نیویورک برای ادامه تلاش‌ها جهت نگارش متن توافق نهایی پایان یافته و این مذاکرات سه‌شنبه 22 اردیبهشت (12 مه) در وین از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری"تسنیم"، ساعت 9 صبح امروز به‌وقت نیویورک (17:30 به‌وقت تهران) دور پایانی مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان انجام می‌شود.

بعد از این مذاکرات، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران ، به مذاکره با هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پایان می‌دهند ولی کارشناسان دو طرف تا روز پنج‌شنبه به کار روی ضمائم متن توافق نهایی ادامه خواهند داد.

عراقچی و روانچی معاونان وزیر امور خارجه از روز پنج‌شنبه در نیویورک کار نگارش متن توافق جامع را با هلگا اشمید به‌نمایندگی از 1+5 شروع کردند. همزمان با جلسات معاونان، تیم کارشناسی فنی و حقوقی ایران و 1+5 هم به‌سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت روی ضمائم کار می‌کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، روز یکشنبه در پیامی توئیتری گفته بود که کار نگارش متن توافق نهایی با 1+5 آهسته و پیوسته ولی در حال پیشرفت است. او در عین حال از دشواری این کار گفته بود و این که "تعداد پرانتزها هنوز زیاد است".

پیش از این، نگارش متن با مذاکره عراقچی و روانچی و اشمید روز دوم اردیبهشت در وین آغاز شده بود.

یادآور می شود ایران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی  روز دوم آوریل در لوزان سوئیس درباره تدوین یک توافقنامه جامع درباره برنامه هسته ای ایران به توافق سیاسی دست یافتند. دو طرف از جمله درباره توقف کار دو سوم ظرفیت های غنی سازی اورانیوم ایران طی ده سال به توافق رسیدند و همچنین تهران متعهد شد تمام برنامه های غنی سازی خود را طی 25 سال تحت کنترل بین المللی قرار دهد.
ایران و گروه"1+5" قصد دارند روز 30 ژوئن سال 2015 کار تهیه توافقنامه جامع و نهایی را در خصوص برنامه هسته ای ایران به پایان برسانند. آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که در صورت اجرای توافقات حاصله، تحریمات علیه ایران را لغو خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала