ایران به بازرسان آژانس اجازه ورود و کنترل پایگاه های نظامی غیرهسته ای را نمی دهد

© AFP 2023 / Atta KenareНачальник генерального штаба вооруженных сил Ирана генерал-майор Хасан Фирузабади
Начальник генерального штаба вооруженных сил Ирана генерал-майор Хасан Фирузабади - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در نامه ای خطاب به هیات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گروه پنج به علاوه یک برنامه هسته ای ایران اعلام کرده که بازرسان آژانس بین المللی حق ورود به پایگاه های دفاعی را ندارند.

فیروزآبادی همچنین در پیام خود ضمن یادآوری مرزهای مشخص شده برای مذاکره کنندگان و عقب نشینی نکردن در معامله هسته ای خاطر نشان کرد که بازرسان خارجی اجازه عبور از مرزهای امنیتی کشور را ندارند.

فیروزآبادی همچنین با ارج نهادن به تلاش های محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و تیم همراهش به آنها هشدار داد که در تله احتمالی «مسایلی» نیفتند که ورود بازرسان را به مناطق دفاعی کشور باز کرده و هیچ ارتباطی با مساله هسته ندارند.

فیروزآبادی همچنین تاکید کرد که نمایندگان رسمی نیروهای مسلح کشور اجازه نمی دهند که با ابزار معامله هسته ای و با شعار نظارت بر کار و فعالیت هسته ای کشور، ضربه ای به ظرفیت دفاعی و دستاوردهای کشور در این حوزه وارد شود.

رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران
هیئت آژانس انرژی اتمی به ایران می رود

به اعتقاد فیروز آبادی، ایران نمی تواند در مساله امنیت به امریکا اعتماد کند و با تعیین چنین شرایطی باید از خود محافظت به عمل آورد تا در صورتی که طرف مقابل وظایف خود را انجام نداد، جمهوری اسلامی ایران بتواند بی درنگ از تعهدات خود در بحث محدود ساختن برنامه هسته ای خودداری نماید.

مساله امنیت ملی ایران نیازمند لغو تحریم هایی است که علیه ایران وضع شده اند و قابل جبران نیستند. این مساله موضوع اصلی معامله یا مصالحه است.

فیروز آبادی همچنین هشدار داد که به اعتقاد وی، طبق شرایط تعیین شده برای توافقات بعدی، آژآنس از حق بازدید مراکز حساس و مناطق ایران تنها با اهرم مظنون بودن یا تحریکات سیاسی برخوردار نیست. وی همچنین افزود: «آژانس نباید از حق بازرسی و کنترل فعالیت های هسته ای و مراکز ایران خارج از چارچوب قواعد و موازین تعیین شده در آیین نامه آژانس و قرارداد عدم گسترش سلاح های جمعی برخوردار گردد. کشورهای طرف مذاکره با ایران حق "ورود به قواعد و کارکردهای امنیت ملی کشور همچون برنامه های دفاعی، اطلاعاتی، امنیتی، منطقه ای و سیاست های سایبری و سیاسی کشور تحت عناوینی همچون فعالیت های مجاز و یا مشابه" را ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала