گزارش و تحلیل

شانسی برای شرکت های نفتی کوچک و متوسط

© Fotolia / Edelweissدکل استخراج نفت
دکل استخراج نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت پایین نفت توجه شرکت های نفتی کوچک را به انجام تجسس های زمین شناسی بالا برده است.

این شرکت ها نه تنها می خواهند طرح های میادین حاضر را راکد نمایند که حتی حاضرند روی طرح های جدید هم سرمایه گذاری نمایند.

امروز در روسیه 250 شرکت کوچک و متوسط نفتی مشغول به کار هستند. ضمن اینکه تمام شرکت ها غیر دولتی بوده و هیچ وابستگی به غول های جهانی ندارند. نیمی از شرکت های حاضر به کار استخراج نفت مشغول هستند و مابقی به کارهای تجسس و یا آماده ساختن آنها برای استخراج می پردازند.

تحلیل گران می گویند که نوسان قیمت نفت بر کاهش استخراج توسط این شرکت ها تاثیری نداشته است. علاوه بر این، صحبتی هم از حفاظت چاه ها به میان نیامده. شاید خاطره سال های 1998 که قیمت هر بشکه نفت اورال به بیش از 7-9 دلار رسیده بود هنوز در اذهان زنده باشد. نوع منابعی که امروز رویشان کار می شود هم نقش خود را ایفا می کنند و اقدامات دولت هم در این میان مهم است. الکسی گروموف مدیر بخش انرژی در انستیتوی انرژی و دارایی می گوید: «پایگاه انرژی که امروز باید در دست اقدام و آماده سازی برای بهره برداری قرار بگیرد، بیشتر از میادین متوسط، کوچک و بسیار کوچک تشکیل شده که مورد توجه شرکت های بزرگ نفتی نیست زیرا آنها به میادین بزرگ عادت کرده اند. به همین خاطر در سطح دولتی سیگنالی را مشاهده کرده اند که در اسناد نیز ذکر شده است. این سیگنال برای جذب تجارت خرد و متوسط به کار فعال در این شاخه است.

البته، خروج سرمایه گذاران خارجی به خاطر تحریم ها علیه روسیه نیز تاثیر منفی خود را به جا گذاشت. بسیاری از طرح ها برای تجسس میادین نفتی متوقف شدند. با این حال، شرکت های نه چندان بزرگ راه حلی یافته اند. آنها دوباره به کار روی میادین کوچک می پردازند و اطمینان دارند که این کار می تواند منجر به کشف ذخایر جدید شود.

همین استراتژی در سطح دولت نیز حفظ شده است. کاهش درامد حاصل از نفت باید با تدوین ساز و کارهای جدید برای توسعه اقتصاد روسیه جبران شود. سرگی پیکین مدیر بنیاد توسعه انرژی می گوید: «این مکث در درآمد نفتی باید به شکل دیگری مورد استفاده قرار گیرد. باید دولت اقدامات جدیدی را آغاز کند و از سخن به عمل برسد و دست به حمایت واقعی برای مدرنسازی اقتصاد بزند. این کار یک یا دو سال زمان می برد. برای همین می خواهند که قیمت نفت به سرعت بالا نرود، در غیر این صورت همه چیز به صورت غیرفعال درمی آید.

با وجود تمام این مشکلات، کار به صورت فعال روی طرح های ثمربخش انجام می شود. در پروژه «ساخالین — 1» در ماه آوریل عمیق ترین چاه نفتی دنیا حفر شد. عمق آن به 13500 متر می رسد. رکوردهای جهانی حفر در سال 2003 شکسته شده بود. امروز در ساخالین یکی از ده چاه عمیق دنیا را داریم. علاوه بر این شرکای خارجی ما هم می توانند به این نتیجه نیز افتخار کنند: ایگور سچین رییس شرکت «روس نفت» مراتب قدردانی خود را از شرکت «اکسون موبایل» که با کمک تکنولوژی آن توانستند به این نتیجه دست پیدا کنند، ابراز کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала