رایزنی های بین المللی درباره سوریه 5 مه در ژنو آغاز می شود

© AFP 2023 / Louai Besharaاستفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه
استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین دیدارهای استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه با شرکت کنندگان در روند حل و فصل درگیری سوریه برای ارزیابی چگونگی اجرای اعلامیه ژنو، مورخه سال 2012 روز 5 ماه مه آغاز می شود.

این مطلب را احمد فوزی، سخنگوی رسمی شعبه سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد.

انتظار می رود تماس های دوجانبه دمیستورا با نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه و نقش آفرینان منطقه ای از جمله پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحدبین چهار تا 6 هفته طول بکشد.
نماینده ویژه پس از پایان این رایزنی ها، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد را درجریان نتایج آنها قرار خواهد داد.

یادآور می شود اعلامیه ژنو از جمله تشکیل نهاد حکومت انتقالی در سوریه با شرکت نمایندگان هم دولت فعلی و هم نیروهای اپوزیسیون در این کشور و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه چند حزبی در سوریه را در نظر می گیرد.

 درگیری های مسلحانه در کشور سوریه از ماه مارس سال 2011 تا به امروز ادامه دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان ملل متحد، این درگیری ها تاکنون بیش از 200 هزار نفر کشته بر جای گذاشته است. نیروهای ارتش دولتی این کشور با شبه نظامیان مسلحی از گروه های گوناگون از جمله اسلام گرا مبارزه می کنند. مهم ترین و بزرگترین این گروه ها، گروهک تروریستی دولت اسلامی یا همان داعش است. اکنون داعش بخش وسیعی از اراضی کشورهای سوریه و عراق را تحت کنترل خود قرار داده و یکی از بزرگترین معضل های بین المللی به شمار می آید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала