گزارش و تحلیل

آمریکا در درگیری یمن وسط چهارراه ایستاده است

© AP Photo / Saleh Al-Obeidiآمریکا در درگیری یمن وسط چهارراه ایستاده است
آمریکا در درگیری یمن وسط چهارراه ایستاده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا از ایران خواسته است که از ارتباطاتش با حوثی ها در یمن استفاده کند تا مذاکرات بین نیروهای مخالف و درگیر در کشور صورت گیرد

نماینده وزارت امور خارجه ی ایالات متحده اعلام کرد: آمریکا از ایران خواسته است که از ارتباطاتش با حوثی ها در یمن استفاده کند تا مذاکرات بین نیروهای مخالف و درگیر در کشور صورت گیرد. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابعی از وزارت امور خارجه اطلاع داد:  جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا این درخواست را از همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف در جلسه ی نیویورک مطرح کرده است.

کاملا غیر منتظره است که چنین درخواستی در سطح رسمی مطرح می شود ، برای آنکه ایران اولین کشوری بود که ایده ی اجرای طرح صلح خود را برای حل و فصل اوضاع در یمن پیشنهاد کرد. این پروژه برای بررسی به سازمان ملل متحد فرستاده شد. یکی از چهار بند این طرح درخواست از سرگیری گفتگوی بین ملیتی برای تمامی طرفین درگیر را مطرح می کرد. آمریکا تصمیم گرفت وقت استراحت گرفته و ساکت بماند و عملا به پیشنهاد ایران عکس العملی نشان نداد. اما در عین حال از طرفشان بیانیه های تند و فراوان برای ایران فرستاده شد. چندی پیش آمریکا ناو هواپیما بر Theodore Roosevelt و موشک های کروز Normandy را به ساحل یمن فرستاد. اما علی رغم این موضوع در نهایت آمریکا بعد از مطرح کردن درخواست رسمی از ایران ، عملا طرح جمهوری اسلامی را برای حل و فصل صلح آمیز در یمن پذیرفت.

آمریکا به دنبال چه اهدافیست؟ آیا آنها سیاست غیر موثر خود را در حل وفصل بحران یمن فهمیده اند؟ عماد آبشناس ،  کارشناس دائم اسپوتنیک و سردبیر روزنامه ی " ایران پرس" در این زمینه می گوید:

به عقیده ی این کارشناس دلیل اصلی که طرح ایران مربوط به حل و فصل صلح آمیز بحران یمن به طور عملیاتی پذیرفته نشد به خاطر حساسیت بیش از حد و حتی حسادت مقامات عربستان سعودی است به اینکه ایران ابتکار حل و فصل اوضاع را مطرح کرده است. بنابراین برخی از کشورها از جمله مصر، الجزایر ، عمان ، پاکستان و ترکیه پیشنهاد کردند که این طرح ایرانی از دیدگاه دیگر و از زاویه ای متفاوت ارائه شود. عماد آبشناس می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала