گزارش و تحلیل

رژه ی پیروزی نهم ماه می چطور خواهد بود

© Sputnik / Iliya Pitalevرژه ی پیروزی نهم ماه می چطور خواهد بود
رژه ی پیروزی نهم ماه می چطور خواهد بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جشن هفتاد سالگی پیروزی بزرگ، بدون شک ، اتفاقی مهم در سال جاری و یا شاید طی ده سال آینده است.

بر اساس سنت های پیشین مراسم باشکوه این جشن، رژه ی نظامی به افتخار سالگرد پیروزیست.

سرگی شایگو در جلسه با کارکنان وزارت دفاع روسیه بیان داشت که در رژه ی میدان سرخ بیش از 15 هزار سرباز شرکت می کنند از جمله آنها ده رژه توسط نیروهای مسلح سایر کشورها یعنی چین ،  هند ، مغولستان ، ترکمنستان ، قزاقستان ، ارمنستان، صربستان، قرقیزستان ، بلاروس و آذربایجان خواهد بود. در مقایسه با سال گذشته تعداد واحد های فن آوری نظامی یک و نیم برابر بیشتر می شود. 194 ماشین جنگی در رژه شرکت می کنند. نیروی هوایی روسیه 143 هواپیما و هلی کوپتر را به نمایش می گذارد که دوبرابر بیشتر از سال پیش است.

برای اولین بار در میدان سرخ کشور توپخانه های نسل جدید " ائتلاف —اس بی" ، مجموعه ی موشکی استراتژیکی جدید " یارس" ،  مجموعه ی ضد تانکی " کورنت-دی" ، تانک آینده دار " آرماتا" (بر اساس ارزیابی های کارشناسان ، نمونه های مختلفی در جهان ندارد) و سه نوع ماشین زرهی بر روی آن ، خودروجنگی پیاده نظام " کورگانتس —25" ، خودروی جنگی بی ام دی — 4 ام حضور خواهند داشت. سایر تولیدات جدید زرهی روسی هم به نمایش گذاشته می شوند.

نیویورک - اسپوتنیک ایران
برگزاری جشن پیروزی بر فاشیست ها در نیویورک

رژه ی پیروزی در مسکو ، بیشکک، ایروان و مینسک خواهد بود. در برخی از شهرهای روسیه از جمله در کرچی و سواستاپل رژه های کشتی های ناوگان نظامی دریایی صورت می گیرد. در کل نهم ماه می ارتش رژه های باشکوهی را در بیش از 150 شهر روسیه انجام می دهد و در 40 شهر نیز فن آوری های نظامی در مراسم شرکت دارند. تقریبا 85 هزار سرباز روسی ، 1880 واحد فن آوری نظامی ، 238  هلی کوپتر و هواپیمای جنگی ، بیش از 50 کشتی نظامی حضور دارند. غیر از پایتخت پروازهای نمایشی نیروی هوایی در پنج شهر روسیه و همچنین در مینسک و بیشکک برنامه ریزی شده است.

در ارمنستان ، قرقیزستان و بلاروس بیش از 1000 سرباز ، 174 واحد فن آوری نظامی و 16 هواپیمای جنگی و هلی کوپترهای نیروهای مسلح روسیه شرکت می کنند.

جالب ترین بخش رژه در مسکو بدون شک بخش تاریخی آن است. در پیاده روهای میدان اصلی کشور ارتشی حرکت می کند که اونیفورم اواسط سال های 40 را به تن دارد و فن آوری نظامی زمان جنگ جهانی دوم همراهی شان می کند.

خاطرات جنگ جهانی دوم از زبان ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
خاطرات جنگ جهانی دوم از زبان ولادیمیر پوتین

85 نفر از شرکت کنندگان در جنگ جهانی دوم از سرتاسر مناطق روسیه و 75 بازمانده از 23 کشور خارجی به طور رسمی به عنوان میهمانان افتخاری دعوت شده اند. روسای 26 کشور، نمایندگان یونسکو و اتحادیه ی اروپا دعوت شده و تمایل خود را برای حضور در مراسم هفتاد سالگی پیروزی اعلام کرده اند. در بین آنها کسانی که در این مراسم حضور خواهند داشت : رهبر چین شی جین پینگ ، روسای جمهور هند، آفریقای جنوبی، ویتنام، مغولستان، رهبران کوبا و کره شمالی هستند. انتظار می رود که رئیس جمهور چک ، رئیس دولت اسلواکی ، نخست وزیر یونان ، رئیس جمهور قبرس ، بوسنی و هرزگوین و همچنین جمهوری صرب بوسنی و هرزگوین ، رهبران ایسلند ، مقدونیه ، مونته نگرو ، صربستان و نروژ هم به مسکو بیایند. وزارت دفاع روسیه ، فرماندهان نظامی عالی رتبه از 26 کشور خارجی را به رژه دعوت کرده است.

8 می دیدار غیر رسمی روسای دول کشورهای مستقل مشترک المنافع برنامه ریزی شده است که به مسائل فراوان و چالش های امروز و در واقع به جشن پیروزی پیش رو که برای تمامی ملت های کشورهای مستقل مشترک المنافع  یکی است ، اختصاص دارد.

جشن های بزرگ نیازمند آماده سازی طولانی و پرزحمت با تلاش هایی از طرف سازمان های سیاسی ، اجتماعی و دولتی مختلف است. یکی از برنامه های این جشن ، یادبود قهرمانی و میهن پرستی جوانان است. آژانس فدرال جوانان روسیه مبتکر شکل گیری سپاه داوطلبین پیروزی هفتاد سالگی است که هزاران دخترو پسرجوان را در خود جمع کرده است. داوطلبین ، اعضای جنبش های میهن پرستانه ، انجمن های نظامی — تاریخی و بسیاری دیگر و افرادی که بی تفاوت نیستند شرکت فعالی در آماده سازی برای جشن پیروزی بزرگ داشتند که علی رغم فشارهای تحریمی به طور گسترده و باشکوه و نه فقط در سرتاسرکشور بلکه بین المللی برگزار خواهد شد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала