گزارش و تحلیل

تحریم های ضد روسی و گازپروم

© Sputnik / Maksim Blinovآرم گازپروم
آرم گازپروم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه از امتیاز اجرای سیاست مستقلانه به نفع ملت خود برخوردار است.

« گازپروم» برنامه جایگزین تحویلاتی را پیش می برد  که به دلیل  تحریم های  سیاستمداران  غرب بروز کرده است. در این زمینه روابط با بلاروسی وسعت خواهد گرفت. سیستمی بکار می افتد تا بتوان  معلوم کرد کدام کالاهای  بلاروسی می توانند جای  محصولات  خارجی را بگیرند.

استاندارد« گازپروم» کیفیت عالی را طلب می کند.  برای این شرکت بزرگ روسیه، موضوع  تداوم و استحکام  بسیار مهم است که اعتبار جهانی « گازپروم» را مورد تأیید قرار می دهد.  اجرای طرح های  مهم زیادی در اروپا و جهان در پیش است. بدین منظور  همه چیز باید در سطح  عالی تولید بشود.

اواسط ماه فوریه  شورای مدیران « گاز پروم»  مقررات خرید خود را تغیییر داد.  تصمیم گرفته شد  از این به بعد  وسایل و تجهیزات از تولیدکنندگان داخل روسیه خریداری شوند.  بدین ترتیب « گاز پروم»  رسما   تمایل خود به همکاری  با  تولیدکنندگان داخلی را تحکیم بخشید.

سرگی پراووسودوف  رئیس انستیتوی  انرژی ملی در این خصوص گفت:  گاز پروم مدتهاست  که  سیاست جایگزینی واردات را به اجرا می گذارد. مطابق با  جمعبندی سال گذشته  حدود 95 درصد  خریدهای مرکزی  گازپروم از تولیدکنندگان داخلی بود.  هدف عبارت است از  استفاده هر چه بیشتر از  تولیدات داخلی. اما اصولا این کارها  مدتهاست که بطور موفق اجرا می شوند. اگر به عرصه ساخت لوله توجه شود، این رشته حجم اصلی  خریدهای « گازپروم» را تشکیل می دهد که 100 درصد تولید داخلی هستند.

در عین حال در شرکت «گاز پروم» گفته شد  که از  انجام معاملات فقط با  شرکای روسیه صحبت نمی شود. مهم آن است که کالاهای تولیدکنندگانی  که به تحریم های ضد روسی نپیوستند  با  محصولات غربی جایگزین شوند.  در فهرست اینگونه کشورها از اسرائیل، آرژانتین و هند و بلاروسی نام برده می شود.

نکته اصلی کیفیت محصولات است که  مانند نمونه های قبلی باید عالی باشد. بدین منظور باید کارخانه های  مشترک ساخت و در این جهت کار کرد. به نظر من این کارها انجام خواهد شد. هر چقدر هم که طول بکشد، این برنامه ها اجرا خواهند شد.

در بودجه « گازپروم» تا 4 میلیارد  دلار برای  خرید محصولات تولیدکنندگان جدید اختصاص داده شده است.  قابل درک است که چنین سفارشاتی  نمی توانند از نظر  تولیدکنندگان دور بماند. بدین معنا،  تمام صحبت ها در باره اینکه شرکت بزرگ  گاز روسیه موضع  برتر خود را از دست می دهد  بی اساس و بی معناست.  درست مانند حرف هایی  که در رابطه با تحریم ها گفته می شد. حل و فصل مسائل در پشت میز مذاکرات را باید آموخت.

کنستانتین کاستین رئیس بنیاد مدیریت  رشد  جامعه مدنی در این باره گفت: روسیه از امتیاز اجرای سیاست مستقلانه به نفع  ملت خود برخوردار است.  تمام مسائل باید پشت میز مذاکرات حل و فصل شوند.  مسائل  مربوط به همکاری بین المللی، جستجوی  برخوردهای  مشترک به مسائل متفاوت  و امنیت جمعی. اگر  به شرایط کنونی نظری بیاندازیم،  خواهیم دید که اقتصاد روسیه در حال احیاست.  عامل تحریم ها  در بین پدیده های بحرانی که  با آنها روبرو بودیم چندان بزرگ نیست.

بیش از 50 سال  قبل،  برای  خیلی ها در آمریکا محاصره « جزیره آزادی» (کوبا) موفق ترین  داروی ضد انقلاب بود. البته هیچ گونه تحریمی مانع از  صادرات سیگارهای معروف کوبایی  نشد که یک جعبه آن در محافل  نخبگان آمریکایی هدیه با ارزشی به حساب می آید. در قرن 21،  آنها فهمیدند که جهان نمی تواند  نه بدون سیگار  و نه بدون کوبا سر کند. واشنگتن و بروکسل با وضع تحریم ها بر علیه روسیه، خیلی زود درک کردند که دیدن روسیه فقط به عنوان کشور صادرکننده گاز و نفت- سیاستی فاقد آینده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала