گزارش و تحلیل

بالتیمور: بی نظمی ها وارد کمپین انتخاباتی شده

© AP Photo / Patrick SemanskyA demonstrator raises his fist as police stand in formation as a store burns, Monday, April 27, 2015, during unrest following the funeral of Freddie Gray in Baltimore
A demonstrator raises his fist as police stand in formation as a store burns, Monday, April 27, 2015, during unrest following the funeral of Freddie Gray in Baltimore - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بی نظمی ها در بالتیمور می تواند بر کارزار انتخاباتی آمریکا تاثیر بگذارد

بی نظمی ها در بالتیمور — بزرگترین شهر ایالت مریلند که پس از کشته شدن فردی گری آمریکایی افریقایی نژاد بوقوع پیوست به آزمون جدی برای پرزیدنت آفریقایی نژاد باراک اوباما و خانم لورتا لینچ دادستان کل جدید تبدیل شده و می تواند بر کارزار انتخاباتی تاثیر بگذارد: نامزد انتخابات سال 2016 مجبور خواهد بود در جستجوی برخورد های جدید برای  رایدهنگان دمکرات  باشد که از باراک اوباما خسته شدند.

آمریکا پس از تنفس پنج ماهه دستخوش تزلزلات جدیدی شده. علت آنها حل نشدن مسایل موجود در مناسبات میان ارگان های حافظ قانون و جمعیت آفریقایی  نژاد آمریکا است. در آخر 2014 بی نظمی های نژادی شهر فرگوسن واقع در ایالت میسوری را فرا گرفتند. اغتشاشات پس از آن شروع شد که هیات منصفه دادگاه، دارن ویلسون افسر پلیس را در کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاه پوست بی تقصیر دانست.

هفته جاری اختلاف مشابه ولی گستردتری در بالتیمور در 60 کیلومتری واشنگتن رخ داد. کشته شدن فردی گری سیاه پوست 25 ساله بر اثر دستگیری او از طرف پلیس باعث اعتراضات جمعی شده که به سرعت به زد و خورد ها با پلیس و آتش زدن و غارت ساختمان ها گروید.

اعتراضات در شهر بالتیمور - اسپوتنیک ایران
ادامه اعتراضات در شهر بالتیمور آمریکا

اتفاقا بی نظمی ها در بالتیمور با روی کار آمدن خانم لورتا لینچ دادستان کل جدید آمریکا مصادف شد. حانم لینچ جای اریک هولدر را که در این پست 6 سال کار کرده بود گرفته و اولین زن سیاه پوست آمریکا شد که این مقام را عهده دار گردید.

با وجود این که سیر حوادث در بالتیمور از ظاهر با سناریوی فرگوسون شباهت دارد ولی چند فرق قابل توجه را نیز دارا می باشد. اولا  هلاکت فردی گری نشان داد که از داستان دارن ویلسون هیچ درسی گرفته نشده و مکانیزم اختلاف به همان شکل سابق خود باقی مانده و هر لحظه در نقشه آمریکا می تواند تعداد زیاد کانون های جدید بی ثباتی بوجود بیاید.

دوم این که بی نظمی ها در بالتیمور پس از آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوی آمریکا شعله ور شد. هیلاری کلینتون قصد خود را برای مبارزه بخاطر پست ریاست جمهوری 2016 اعلام کرد و احتمالا نامزد حزب دمکرات خواهد بود. دو سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو و تد کروز همین کار را کردندو این روز ها جمهوری خواه جب بوش نیز قصد دارد خود را نامزد ریاست جمهوری اعلام کند. روابط جوامع با پلیس و لزوم اصلاحات ارگان های حافظ قانون آمریکا می توانند موضوع اولویت دار در جریان انتخابات مقداماتی دمکرات ها و جمهوری خواهان شود.

ایگور زیولف رییس شعبه مسکویی بنیاد ماکارتور در مصاحبه با روزنامه "کامرسانت" چاپ مسکو گفت:

هر چند که در فرگوسون و بالتیمور جمعیت سیاه پوست در مرکز توجه قرار گرفت بی نظمی ها در آن شهر ها، آمریکا را به مناظره وسیعتر در باره اقلیت های قومی، مذهبی و سکسی وادار خواهد کرد. آمریکایی های لاتین بزرگترین اقلیت ملی — زبانی آمریکا را می توان "هیولای خفته" نامید. وی افزود: نامزد های ریاست جمهوری وظیفه دارند راه حل های مسایلی را به جامعه ارائه دهدند که اوباما از عهده آنها بر نیامده بود و این گفته بویژه در مورد مناسبات نژادی و لزوم تحکیم ارگان های حافط قانون صدق می کند.

پروفسور آلکساندر دومرین دانشیار مکتب عالی اقتصاد مسکو که چند سال استاد دانشگاه های متفاوت آمریکا بود گفت:

حوادث بالتیمور نشان داد که امید به هماهنگ شدن روایط نمایندگان نژاد های مختلف که آنرا به روی کار آمدن باراک اوباما مرتبط می ساختند عبث و بیهوده شد و بخش رادیکال ناراصیان روز بروز بیشتر به زورگویی متوسل می شوند. این موقعیت با در نظر داشت این که اقلیت ها همیشه طرفدار دمکرات ها بودند و همانا با حمایت آنها اوباما روی کار آمده و هشت سال حکومت کرده  کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون را دشوارتر می سازد. جمهوری خواهان در تناقض با این امر به کامپین انتخاباتی پرداخته و شانس دارند به پیروزی برسند. هیلاری کلینتون و دمکرات ها باید آن اعتباری  بازسازی کنند که میزان چشمگیرش هم اینک مصرف شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала