گزارش و تحلیل

بازگشت مهاجرین کار از روسیه به تاجیکستان

© Sputnik / Andrei Steninبازگشت مهاجرین کار از روسیه به تاجیکستان
بازگشت مهاجرین کار از روسیه به تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان از بازگشت گسترده ی مهاجرین کار از روسیه احساس خطر می کند.

در دوشنبه خطرهای احتمالی را ارزیابی می کنند. کارشناسان گمان می کنند ، کشور ممکن است با مشکلات جدی رودررو شود و این مسائل تنها جنبه ی اقتصادی ندارند. گالیم فسخوتدینوف ، خبرنگار ویژه ی ما در دوشنبه این موضوع را بررسی می کند.

مقامات تاجیکستان می دانند که در طول یک سال و نیم گذشته بیشتر از 300 هزار نفر ازمهاجرین تاجیکی که در روسیه کار می کردند بی کار شده اند. بخشی از آنها به خاطر مشکلات اقتصادی در روسیه در زمینه ی تحریم های بین المللی به کشورشان بازگشته اند. اما اکثریت آنها در ارتباط با تشدید قوانین ورود خارجی ها به روسیه خارج شده اند ، کارشناس سازمان بین المللی کار در دوشنبه ، موجودا عزیزوا می گوید:

لیست هم میهنان تاجیک که حق ورود به روسیه را ندارند به 300 هزار نفر رسیده است. ودر نتیجه ی آن است که این هم میهمان در زمان حضور قبلی خود به طور غیر قانونی در روسیه بوده اند. مشکل در این است که تعداد این افراد روزبه روز بیشتر می شود. بنابراین حجم پول های انتقالی به کشور کاهش می یابد. اوضاع اجتماعی و مالی اعضای خانواده ی مهاجرین کار متعاقبا بدتر می شود. اوضاع مالی در کشور نیز وخیم می گردد. "

در محافل کارشناسی ضمن تحلیل این شرایط احساس خطر می کنند. تحلیل گران مستقل در دوشنبه می گویند که استخدام یک شبه ی صدها هزار نفر در تاجیکستان غیر ممکن است. و به همین دلیل به مقامات پیشنهاد می دهند که خطرات احتمالی را بررسی نمایند. تحلیل گران نگرانند که بخشی از مهاجرین قدیمی در جستجوی کار ممکن است به خاور میانه  رفته و به دسته های " داعش " بپیوندند. و این امر در آینده آسیای مرکزی را تهدید کرده و تهدیدی برای امنیت مرزهای جنوبی روسیه محسوب می شود. کارشناس گروه تحلیلی آسیای مرکزی " توسعه ی اوراسیا" یوری تساریک در این خصوص می گوید:

البته ، روند اصلی خروج آندسته از مهاجرینی است که در روسیه کار می کردند و به کشورخود و یا سایر مناطق می روند. ضمنا به سمت منطقه ای میروند که افراطیون در آنجا مستقرند. به طور مثال به خاور میانه یعنی مناطق درگیر.

تحلیل گران مستقل بعید نمی دانند ،نیروهایی وجود دارد که می تواند از بازگشت مهاجرین به نفع سیاسی خود در تاجیکستان استفاده کرده و از این افراد به عنوان نیروهای شورشی بهره بگیرد. کارشناس مسائل آسیای مرکزی ، دکتر علوم تاریخی الکساندر کنیازوف می گوید:

نو آوری سیاست مهاجرتی در ارتباط با هم میهنان اتحاد جماهیر شوروی سابق یعنی  مهاجرین کار از جمهوری آسیای مرکزی ، جامعه ی این کشورها را به تشدید روند مخالفت های داخلی تحریک می کند. وقتی بخش اعظمی از مهاجرین نمی توانند برای خود کاری در روسیه پیدا کنند و نمی توانند به این کشور وارد شوند ، اوضاع اجتماعی در تاجیکستان دچار تنش شده و مخالفت هایی بروز می کند.

بر اساس ارزیابی های بانک جهانی زندگی تقریبا 83 درصد از خانواده ها در تاجیکستان به درآمد افرادی که مهاجرین کار هستند مرتبط است. در سال گذشته تاجیکستانی ها بیش از 3.5 میلیارد دلار از روسیه به میهن انتقال دادند. این مبلغ تقریبا 17 درصد حجم درآمد ناخالص داخلی ملی است و میزان بودجه ی سالانه ی جمهوری را افزایش می دهد. تمامی این فاکتورها در دوشنبه در نظر گرفته می شوند. کارشناسان می گویند: بازگشت گسترده ی مردم از خارج و به دنبال آن رشد سطح فقر در کشور ممکن است مقامات تاجیکستانی را به سمت تصمیم گیری های اساسی برای مشکلات مهاجرت تا پایان سال سوق دهد. تحلیل گران دو سناریوی احتمالی را می بینند. بر اساس یکی از آنها مقامات کنترل احزاب مخالف در جمهوری را تشدید کرده و به طور موازی به ایجاد فرصت های شغلی می پردازند. گزینه ی دوم ، تاجیکستان نمونه ی قرقیزستان همسایه را دنبال کرده و برای ورود به اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا آماده می شود.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала