عروسی فیگارو

© Photo / Дамира Юсуповаاوپرای « عروسی فیگارو»
اوپرای « عروسی فیگارو» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اختراع فرمول اوپرای کمدی ایده آل توسط موتزارت

فیگارو اینجاست، آنجاست  و سبک و آرام  و بی وقفه  از یک صحنه  اوپرا به فضای  دیگر اوپرای جهان پرواز می کند. اوپرای « عروسی فیگارو»  سری به مسکو زده است.  در این روزها،  اوپرای « عروسی فیگارو» موتزارت  برای نمایش روی صحنه بالشوی تئاتر  آماده می شود.  نمایش سریال این   اوپرا  از 25 تا 30  ماه آوریل  روی صحنه جدید بالشوی تئاتر  برگزار می شود و سپس اواخر ماه ژوئن تکرار خواهد شد. دوستداران اوپرا  بیصبرانه در انتظار  تماشای  این شاهکار  اوپرا و آشنایی با  تک خوانان جوان  «بالشوی» هستند.  به ویژه  مشتاق دیدن هنرنمایی  الکساندر میمینوشویلی  و پاول چِروینسکی ، اجرا کنندگان نقش  فیگارو هستند.

به نظر می رسد موتزارت  و دا پونته  شاعر مشهور اشعار اوپرای « عروسی فیگارو» فرمول  اوپرای  کمدی ایده آل را  اختراع کرده اند.  در این اوپرا توطئه چینی پیچیده و شرورانه با اعمال در حال تکامل سریع و پرسوناژ های فوق العاده  ملیح و تأثیر کارناوال  شاد  که تغییر لباس دائمی  قهرمانان  ایجاد می کند محسور کننده است….« عروسی» مملو از  بازیهای شاد  و لحظات  تغزلی و درام عمیق  هست.  خوانندگان و  رهبران ارکستر  و دوستداران  اوپرا در سراسر جهان این  اوپرا را خیلی دوست دارند. اوپرای « عروسی فیگارو» برای کارگردانان خیلی وسوسه کننده است:  مثل لابیرانت، درهم و پیچیده  که  حرکات در آن را نمی توان از قبل  محاسبه کرد… همه نکته ها جالب و جادویی…

 در سال 1926 میلادی، اولین نمایش  این اوپرا در « بالشوی تئاتر» مسکو  برگزار شد. استاد این هنر — میخائیل ایپولیتوف — ایوانوف و کارگردان آندری پطروفسکی  زحمت زیادی برای  نمایش آن کشیدند.  رویهمرفته 4 بار اوپرای « عروسی فیگارو»  در بالشوی تئاتر نشان داده شد.  رکورد مطلق  نمایش آن  به بوریس پاکروفسکی کارگردان  مشهور اوپرای روسیه  تعلق داشت.  اوپرای او  به مدت بیش از 20 سال در برنامه  تئاتر قرار داشت (از سال 1956 تا سال 1976)- طی این مدت اوپرا 291 بار روی صحنه رفت!

سرنوشت نمایشنامه جدید  چگونه رقم خواهد خورد.  دمیتری بلیانوشکین  کارگردان جوان روسیه  تنظیم آن را به عهده گرفته است.  او با  کارگردانی  اوپرای  بزرگ « کای و هرد»  بر اساس  قصه معروف آندرسون «  ملکه برفی»  و  ویلیام  لیسی  رهبر ارکستر از  بریتانیا  به شهرت رسید.  در مسکو آشنایی خوبی با  این رهبر ارکستر دارند  که با تئاترهای مشهور جهان همکاری می کند.  ویلیام  لِیسی در تئاتر موزیکال  « استانیسلاوسکی»  و  نمیروویچ-دانچِنکو  اوپرای «  دون جوآن»  موتزارت و « خواب در شب تابستانی»  بریتِن را رهبری  کرد.  لِیسی در همکاری با بلیانوشکین قبلا نیز کار موفقی با گروه  بالشوی تئاتر  در تنظیم  نوع کنسرتی  اوپرای « عروسی فیگارو» داشت.  در ماه فوریه سال جاری،  این کنسرت از طرف  تماشاچیان در شهر « ترومسیو» نروژ  در جشنواره بین المللی  موسیقی « درخشش شمال» با استقبال  شورانگیزی روبرو شد.

به گفته  ویلیام لِیسی ، این اوپرا برای او سمبل  دویدن  بدنبال ایده آل ها شد: « وقتی  بسراغ « عروسی فیگارو» می روم  درک می کنم  که هرگز نمی توانم  بهتر از موتزارت آن را روی صحنه ببرم. سطح خودویژگی موتزارت چنان  است  که ما هرگز نمی توانیم به آن برسیم.  اما هر رهبر ارکستر  سعی می کند به قله ای برسد که این  شاهکار جاویدان  در آنجا قرار دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала