گزارش و تحلیل

دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که کشورشان دیگر دمکراتیک نیست

© Fotolia / trekandphotoСтатуя Свободы во время шторма
Статуя Свободы во время шторма - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه "اخبار اقتصاد آلمان" می نویسد: طرفداران پر و پا قرص ایالات متحده ادعا می کنند که کسانی که از سیاست آمریکا انتقاد می کنند در مورد این "دمکراسی بسیار قدیم و قوی" خیانت نمودند.

زیرا همانا در اختلاف آمریکا و روسیه از "ارزش های غرب" دفاع می شود. روسیه در این هنگام بعنوان "کشور فاشیست" متهم می شود و این امر تحلیل هوشمنداته حقایق را غیر ممکن می سازد.

جدید ترین اثر پژوهشی دانشگاه پرینستون نشان می دهد که سیاستمداران آمریکایی برای تامین منافع چه کسانی کار می کنند. مارتین گیلنز و بنجامین پیج مولفان این اثر به این نتیجه  رسیدند که "نخبگان اقتصادی و گروه های سازمان یافته نماینده منافع اقتصاد بر سیاست دولت آمریکا تاثیر چشمگیری می گذارند". بر عکس گروه های مدافع منافع اکثر آمریکایی ها هیچ تاثیری روی سیاست ایالات متحده نمی گذارند.

"اخبار اقتصاد آلمان" خاطرنشان کرد که این محققان نتایج نظرخواهی های اجتماعی را تحلیل کرده و به این نکته رسیدند که آنها بر سیاست آمریکا هیچ تاثیری نمی گذارند. ولی وضع امور با نظرسنجی های نخبگان چیز دیگری است. معلوم شد که تمایلات آنها در نهایت روی سیاست مشخص آن کشور تاثیر می گذارد.

به نوشته مولفان این اثر تحقیقی "در ایالات متحده اکثریت حکومت نمی کند، لا اقل نه به این معنا که بین تمایلات اهالی و قانونگذاری رابطه علت و معلول وجود دارد".

اگر اکثریت از عقیده ای حمایت می کند که با دیدگاه نخبگان فرق دارد اکثریت شکست می خورد. این در حالیست که  اصل اطاعت از اراده اکثریت در قانون اساسی آمریکا مسجل شده ولی در عمل از آن پیروی نمی شود.

به عقیده نشریه "اخبار اقتصاد آلمان" این تحقیقان باید در حکم هشداری برای اروپاییان شود. اغلب مسایل اقتصادی و سیاسی مبرم، کار دست گروه های سیاسی معیینی است که به قشر محدودی از اشخاص ذینفع خدمت می کنند.

خوانندگان این مقاله در اینترنت با نتایج دانشمندان آمریکایی موافقت کرده و تفسیر های خود را درج نمودند.

کاربر "توماسکا" نوشت: برای اروپاییان دارای روحیه انتقادی این حقیقت از پیش معلوم بود و حالا دانشگاه آمریکا این را ثابت کرد. الان اروپایی ها باید دست به اقدام بزنند".

خواننده ای دارای  نام مستعار "دسی" با او موافقت کرده نوشت: افراد جویایی که نه تنها از رسانه های اساسی اطلاع می گیرند مدت ها بدون تحقیقان علمی از این امر با خبر اند. شاید این اثر پژوهشی به بیداری  کسانی کمک کند که هنوز هم از این جریان بی خبر اند".

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала