گزارش و تحلیل

روسیه به اقیانوس جهانی بازمی گردد

© Sputnik / Oleg Lastochkinزیردریایی
زیردریایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به اعتقاد الکساندر خرولنکو تحلیل خبرگزاری «روسیه امروز»، ساخت و ساز پویا و احیای ساختار ناوگان نظامی – دریایی می تواند مواضع روسیه را در اقیانوس جهانی تقویت کرده و نبود دو کشتی میسترال فرانسوی چیزی را عوض نمی کند.

وی در ادامه می نویسد:

در عرض سه روز یعنی 23 تا 25 آوریل، کشتی یخ شکن و کشتی های ضد مین به ناوگان دریایی ملحق شده و زیردریایی جدید روسیه به آب انداخته می شود. کشتی یخ شکن قرار است برای تامین نیازهای ناوگان شمالی در منطقه قطبی مورد استفاده قرار بیگرد. علاوه بر این، روسیه هم اکنون بزرگترین ناوگان یخ شکن اتمی را در تمام دنیا دارد. زیردریایی برای ناوگان دریایی در نظر گرفته شده است. شش زیردریایی این طرح نیز امکانات ناوگان را در منطقه عملیات تقویت کرده و عملا باعث پیشرفت تجهیزات می شوند. اولین سری کشتی های دفاعی ضدمین جدیدترین دستاورد علمی هستند و بزرگترین بدنه از جنس شیشه پلاستیک مونولیت را دارند. قدرت جابجایی 900 تن آب دارد و طول آن به بیش از 60 متر می رسد که 44 نفر اکیپاژ را حمل می کند.

در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری چهار موتور — برقی زیردریایی و چند کشتی روی آب ساخته شدند. پویایی کار کاملا روشن است. با وجود آزمایشات اقتصادی — اجتماعی چندین ده ساله و فقان سفارش، شرکت های کشتی سازی روسیه موفق به حفظ ظرفیت تولید، کادر متخصص و تکنولوژی سطح بالا شده اند. در عین حال، برنامه های کشتی سازی با احتساب برنامه های آتی، تعامل گروه های کشتی رانی و اتصال و اتحاد آنها با هم پیش رفته اند.

در آینده نزدیک نیروهای زیردریایی ارتش روسیه نیز احیا می شوند. برنامه دولتی در بخش تجهیزات نظامی تا سال 2020 احداث و بکارگیری هشت کریسر زیردریایی موشکی استراتژیک با عنوان طرح «بوری یِی» را در نظر دارد که قادر به حمل 16 تا 20 موشک بالستیک مدل «بولاوا» است. هر کدام از این موشک ها قابلیت حمل 6 تا 10 کلاهک هسته ای را داشته و میتواند بر سیستم ضد موشکی آمریکا غلبه کند.

وظیفه اصلی ارتش روسیه بازدارندگی استراتژیک است. تنها ناوگان اقیانوس آرام در چارچوب برنامه احیای تسلیحات در عرض ده سال به اندازه 6 کریسر زیردریایی موشکی با اهداف استراتژیک دریافت خواهد کرد. و اولین زیردریایی چندمنظوره طرح «یاسین» سال 2017 به ناوگان وارد می شود.

اولویت گروهان دفاعی همچون قبل حفظ مسیرهای دریایی است. روسیه یک سری کشتی های نظامی نه چندان بزرگ برای روی آب خواهد ساخت که در مناطق ساحلی مورد استفاده قرار می گیرند. سال 2015 ساختار نظامی ناوگان اقیانوس آرام دو ناوچه به آن اضافه می کند. در چارچوب اجرای برنامه دولتی تسلیحات تا سال 2020، قرار است هشت کشتی کریسر موشکی، 16 قایق زیردریایی چندمنظوره و 54 کشتی نظامی مدل های مختلف به این گروهان وارد شود.

ولادیمیر پوتین، اولویت های استراتژیک دول در کشتی سازی را بیان کرده است. وی اظهار کرد: «ما به طور پیوسته به سوی اهداف تعیین شده و احیای تجهیزات فنی گروهان زیردریایی و کشتی های ناوگان نظامی — دریایی حرکت می کنیم. این کار به ناوگان دریایی ما امکان می دهد که مجموعه وظایف پیش رو و از جمله حفظ توازن استراتژیک را محقق سازیم. با این کار تهدیدات موجود از سوی دریا را خنثی کرده و به حفظ کریدورهای حمل و نقلی و حفظ کشتی های تجاری کمک می کنیم.

به این ترتیب، روسیه با ناوگان جدید به اقیانوس جهانی بازمی گردد. و بدقولی فرانسه برای ارسال میسترال چیزی را تغییر نمی دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала