گزارش و تحلیل

تاسیسات نظامی روسیه در کوه های تاجیکستان

© Sputnikتاسیسات نظامی روسیه در کوه های تاجیکستان
تاسیسات نظامی روسیه در کوه های تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجموعه ی الکترونیکی – بصری " آکنو" (پنجره) روسیه که در کوه های تاجیکستان قرار دارد چهره ی خود را تغییر می دهد.

 اکنون تنها نظامیان قراردادی در آن خدمت خواهند کرد. متخصصین معتقدند که تغییر شکل خدمات این مجموعه با مدرن شدن ایستگاه مرتبط است. به گفته ی کارشناسان ، " آکنو" به یکی از مهم ترین تاسیسات در ساختار ارتش هوافضای روسیه تبدیل می شود و عملا به چشمان آن مبدل خواهد شد. خبرنگار ویژه ی ما در تاجیکستان گالیم فاسخوتدینوف جزئیات آنرا شرح می دهد.

ایستگاه " آکنو" در کوه های تاجیکستان و در ارتفاعات بیش از دو هزار متری تقریبا در 80 کیلومتری دوشنبه قرار دارد. در مرکز این پایگاه ده توپ نقره ای غول پیکر کار می کنند. در آنها تلسکوپ های سی تنی بزرگ مخفی شده اند. تاسیسات بصری حرکت هر جسم آسمانی را در فضای نزدیک زمین و در ارتفاع تا 50 هزار متر ثبت می کنند. هر شی که از هر نقطه ای از کره ی زمین پرتاب شود در میدان دید آن قرار می گیرد. نظامیان روسی ابعاد شی ناشناخته ی فضایی را مشخص کرده ، اندازه های مداری آن و حتی کشور تولید کننده اش را تعیین می کنند. در واقع هیچ کشوری نمی تواند کاری را در فضا با مخفی کردن آن از روسیه انجام دهد. الکساندر کنیازوف ، دکتر علوم تاریخی و کارشناس نظامی می گوید:

باید بدانیم که مجموعه ی الکترونیکی — بصری که در نوریک قرار دارد ، کاملا منحصر به فرد است. تمامی رقبای جهانی روسیه در زمینه ی کنترل هوافضایی حداقل ده ها سال است که به تولید و کاربرد چنین سیستمی نیازمندند. بسیار مهم است که علی رغم  شکست سال 1990 ، ساخت آن به اتمام رسیده و آماده به کار شد. امروز " آکنو" بخش اعظمی از برنامه های مهم برای تضمین امنیت روسیه را انجام می دهد. همچنین برنامه هایی با اهداف میهنی را اجرا می کند.

از سال جدید در ایستگاه تنها قراردادی ها خدمت خواهند کرد. حقوق آنها بسیار بالا خواهد بود. به طور مثال ستوان 2000 دلار دریافت می کند. افسران با درجات بالاتر ، حقوق بیشتری می گیرند. اما هر کسی نمی تواند به اینجا راه یابد. تمامی سربازانی که فارغ التحصیل آکادمی مهندسی — فضایی نظامی با نام موژایسکی در سنت پتربورگ هستند. چنین رویکردی برای استخدام به راحتی قابل توضیح است. کار در مجموعه هم در طرح سازمان دهی کار و هم در اجرای تصمیمات فن آوری برای هدایت دستگاه های بصری بسیار دشوار است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اطراف ایستگاه مبارزه ی دول بزرگ آغاز شد. اما تاجیکستان تصمیم گرفت این تاسیسات را به روسیه بدهد. الکساندر کنیازوف شرح می دهد:

در صورتی که رهبریت روسیه در خود اراده ی سیاسی برای کنترل این تاسیسات را نمی یافت من فکر می کنم که بسیاری از مراکز ژئوپلیتیکی به آن علاقه و توجه نشان می دادند. در وهله ی اول آمریکا و کشورهای ناتو. شاید چین هم علاقه ی زیادی به آن داشت. آنوقت می شد گفت که کل فضای گسترده در زمینه استفاده از ابزارهای نظامی ، هوایی و هوافضایی تحت کنترل دولتی می شود که لازم نیست منافعش با منافع ملی روسیه و کشورهای آسیای مرکزی شامل تاجیکستان مطابقت داشته باشد.  

مزیت " آکنو" در برابر مشابه خود در آمریکا این است که در تاجیکستان بیش از 300 شب روشن وجود دارد. و این به روس ها کمک می کند که به طور شبانه روزدید خود را به فضا داشته باشد. در سومین تاسیسات آمریکایی همانطور که متخصصین خاطر نشان می کنند باید ردیابی با نور لیزر صورت گیرد. ایستگاه " آکنو" حداقل تا اواسط قرن حاضر برای استفاده ی نظامیان روسی آماده خواهد بود. و لازم به یادآوری است که طرف روسی برای اجاره در کل مقداری نمادین برای مقیاس های امروزی یعنی تقریبا نه روبل در سال به تاجیکستان پرداخت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала