شب در کتابخانه

© Sputnik / Igor Zaremboطرح « شب در کتابخانه» در کالینینگراد
طرح « شب در کتابخانه» در کالینینگراد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح «شب در کتابخانه» فستیوال سالانه کتابخوانی است

سه سال پیش به برنامه های فرهنگی  « شب در موزه»  و « شب در تئاتر» ، « شب در کتابخانه» نیز افزوده شد.  شب  25 ماه آوریل  در سراسر روسیه، برنامه « شب در کتابخانه» برگزار می شود که آن را می توان فستیوال سالانه کتابخوانی نامید.  کتابخانه ها،  کتابفروشی ها  و موزه های  ادبی در این فستیوال شرکت دارند. این برنامه  رویداد مرکزی  سال ادبیات  است.  سال 2015 میلادی در روسیه  « سال ادبیات» اعلام شده است.

قبلا ، اتحاد شوروی  پرخواننده ترین کشور جهان  به حساب می آمد.  بدشواری می توان گفت که هم اکنون آیا چنین  چیزی در مورد روسیه نیز صادق است.  توجه جوانان  بیشتر به کامپیوتر و پلان شت  معطوف است و  کتاب ها فراموش می شوند.  از اینرو، سازماندهندگان  « شب در کتابخانه»  از این اقدام فرهنگی برای جلب توجه  بازدیدکنندگان جوان   و نمایش  امکانات  جدید  کتابخانه ها بهره می گیرند.  فقط در « شب در کتابخانه»  بازدیدکنندگان کنجکاو  می توانند از  بنیاد های بسته کتابخانه ها  دیدن کنند.  با استعداد ترین  بازدیدکنندگان می توانند در کنکورهای ادبی شرکت کنند  و  کتب با ارزش و آلبوم های هنری را به عنوان جایزه دریافت کنند.  علاقمندان می توانند با نویسندگان مورد علاقه خود  دیدار کرده و امضای آنها رادریافت  کنند و در باره موضوع کتاب با آنها صحبت کنند و  کتب خوبی با قیمت ارزان  در بازارهای ویژه کتاب خریداری نمایند.  اولین « شب در کتابخانه» در سال 2012 میلادی  برگزار شد که توجه زیادی بخود جلب کرد.

صوفیا آودوخینا  نماینده کمیته سازمانی « شب در کتابخانه» در این خصوص گفت: ابتدا  این ابتکار از سوی انجمن  کتابخانه ای مطرح شد.  یعنی این ابتکار  « دستور از بالا»  نبود و کارمندان کتابخانه ها جمع شدند و پیشنهاد کردند  چنین ابتکاری  اجرا شود.  در اولین سال اجرای آن، این طرح در مسکو و  سراسر روسیه مورد حمایت قرار گرفت.  با گذشت هر سال تعداد شرکت کنندگان در این برنامه افزایش یافت.  اگر در سال 2012 میلادی  « شب در کتابخانه»  بیش از 200 کتابخانه در مسکو را در برمی گرفت ، دو سال بعد — در سال 2014 میلادی —  بیش از 2000 کتابخانه در سراسر کشور  از این ایده حمایت کردند. هدف فستیوال  کتابخوانی آن است که  خوانندگان جدید به کتابخانه جلب شوند:  جوانان و اعضای خانواده. برنامه « شب در کتابخانه»  به معنای  افزایش ساعت کار نیست، بلکه  نشان دادن آن است که کتابخانه  یک جای گرد و غبار گرفته با قفسه های  قدیمی کتاب نیست ، بلکه جایی مدرن است که می توان  بطور مفید وقت خود را در آنجا گذراند.  در سال جاری، شرکت کنندگان در برنامه « شب در کتابخانه»،  سخنرانی  و قرائت آزاد،  نمایش های تئاترگونه و  کنسرت، نمایشگاه  و دیدار با نویسندگان  معاصر را ترتیب خواهند داد.  بعلاوه نمایشگاه  نقاشان جوان،  کلاس های آموزشی برای کودکان،  معرفی کامیکس  و خیلی چیزهای دیگر از جمله برنامه های این طرح است.

در سال 2015 میلادی  موضوع اصلی  این اقدام — «گشایش دفتر یادداشت — سفر به دوران»  است. همانا دفاتر یادداشت  نویسندگان،  شخصیت های معروف  دوران و اعصار گذشته  و حتی افراد ساده  به ساکنان معاصر روسیه  کمک می کند  سفری به دوران گذشته داشته باشند و  جو  گذشته تاریخی را حس کنند.

 بطور همزمان  می توان سهم خود را در ایجاد  اثر جمعی  تحت عنوان « دفتر یادداشت همشهریان» ادا نمود.  این یک برنامه جامع خواهد بود  که دفاتر یادداشت  شهروندان کنونی روسیه  مواد اصلی آن را تشکیل خواهد داد. « دفتر یادداشت» می تواند  در اشکال متفاوتی  باشد، متن، کلیپ ویدئویی،  عکس، صفحه ای در شبکه اجتماعی. اینستالیشن (چیدمان) هنری که بر اساس آنها شکل می گیرد  نشان خواهد داد که  شهروند معاصر  دنیای پیرامون  و جای خود در آن را چگونه می بیند و حس می کند.

 دو پروژه ویژه — « غروب در کتابخانه» و «  فانوس کتابخانه ای» طی سالهای گذشته محبوبیت زیادی در بین خوانندگان کسب کردند.  « غروب در کتابخانه»- مجموعه کامل برنامه های اینتراکتیو  است که برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.  تمام عصر تا ساعت 22.00  مسابقات و کلاس های آموزشی جالبی در کتابخانه ها و کتابفروشی ها برای بازدیدکنندگان نوجوان و خردسال،  برگزار خواهد شد.

قهرمانان  آثار محبوب بچه ها  می توانند « زنده شوند» و اطلاعات  جدید جالب تر تاریخی  و حقایق  بیشتری در اختیار آنها بگذارند.

« فانوس کتابخانه ای» — پروژه ای برای  آن محله های شهر است که  نه موزه، نه کتابخانه  و نه کتابفروشی در فاصله دو قدمی آنجا وجود ندارد. «کتابخانه های چرخدار»  به آنجا می روند  که نه فقط وسیله حمل و نقل کتاب  است، بلکه حلقه مهم  سیستم کتابخانه ای روسیه می باشد و به کار مهم اجتماعی دست می زند.

 در سال جاری،  پروژه جدید فرهنگی در  انتظار دوستداران کتاب است — « شهر  واژه ها»، «  هنرمند و کتاب». آنها  جشن کتاب را به خارج از  کتابخانه ها  و موزه ها می برند:  به پارک ها و بلوارها.  نقاشان گرافیتی  مشهور  روی دیوار خانه ها  تصاویر و جملاتی  از  کتاب های نویسندگان معاصر را نقش خواهند کرد. هر یک از آثار  حاوی کد  دارای اطلاعات مربوط به کتاب  و آدرس نزدیکترین کتابخانه  خواهد بود. همه این کارها، باعث آن می شود تا  فضای شهر  به « قفسه مجازی کتاب»  مبدل شود.  بعلاوه در چارچوب  این پروژه  در پارک ها و بلوارهای مسکو آثار  نقاشان — مصور ساز  روس و خارجی  به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.

« شب در کتابخانه»  به این یا آن شکل،  تمام کتابخانه های کشور را در بر می گیرد.  تمام علاقمندان می توانند  دنیای عادی  کتابخانه ها را در  نوری غیر عادی  ببینند و  جو دوستانه و جالب آن را حس کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала