گزارش و تحلیل

رسانه های بریتانیا: آمریکا در مبارزه بخاطر قلوب و اذهان در برابر روسیه و چین شکست می خورد

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoرسانه های بریتانیا: آمریکا در مبارزه بخاطر اقلاب و اذهان در برابر روسیه و چین شکست می خورد
رسانه های بریتانیا: آمریکا در مبارزه بخاطر اقلاب و اذهان در برابر روسیه و چین شکست می خورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشته "ایندپندنت" چاپ انگلیس اقتصاد آمریکا با پویایی پیشرفت می کند و برتری نظامی آن کشور "مسلم" است و در مورد "نیروی نرم " باید گفت که آمریکا از این لحاظ با دیگر کشور ها دست کمی ندارد. ولی به گفته کسانی که خط مشی سیاسی آن کشور را تعیین می کنند همه چیز به این خوبی نیست.

 

آنها می گویند که روسیه و چین "در نبرد بخاطر قلوب و اذهان جهانی" نسبت به  آمریکا برتری دارند.

 

این نشریه تقصیر این قضیه را به ساختار هایی گذاشته که باید در پیشقدمی این نبرد باشند، منظور چنان ارگان دولتی است که باید مراقب آن باشد که دیدگاه آمریکا به چه ترتیبی به بقیه جهان رسانده می شود و سازمان اساسی آن صدای آمریکا است.

به نظر این رسانه در ماه های اخیر شاهد تایید این عقیده بودیم. بطور مثال اندرو  لاک "رهبر کارکشته رسانه ای" که بایستی به شورای نظارت بر بنگاه سخن پراکنی برون مرزی شامل کل امکانات مادی پخش برنامه های رادیویی به خارج است فقط شش هفته پس از عهده دار شدن مقام جدید کار خود را ترک کرد. وظیفه لاک دادن الهام به آن شورا بود. چند روز پیش دیوید انسور پست رییس صدای آمریکا را ترک کرد. همه به گفته هایش در این باره که چهار سال برای  آن سازمان کافی است و به خون تازه احتیاج دارد باور نکردند.

مولف این مقاله پرسید که چه چیز درست نبود؟ کار انسور در مقام رییس صدای آمریکا در واقع موفق بود. وی با بودجه  196 میلیون دلاری که فقط نصف بودجه بی بی سی را تشکیل می دهد توانسته است تعداد شنوندگان را تا 172 میلیون نفر در هفته برساند که 49 میلیون نفر کمتر از زمان عهده دار شدن او در مقام ریاست در سال 2011 بود. الان صدای آمریکا چند رسانه ای شده و بشکل رادیو و تلویزیون و اینترنت در شبکه های اجتماعی و موبایل ها کار می کند.

البته انسور از پول های بیشتری هم منصرف نمی شد ولی به نوشته مولف "اندپندنت" نباید دوش به دوش ظالمان دلاری" گام برداشت. انسور برتری صدای آمریکا را این می دانست که این رسانه گوش بفرمان دولت نبود و شندوندگان به آن اعتماد داشتند. هنگام مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران صدای امریکا به برای شنوندگان خود سخنان شدید اللحن نتایاهو در انتقاد از باراک اوباما بخاط استراتژی وی را پخش کرد.

ولی الان در آمریکا باز هم در گوشه و کنار دنبال عوامل خارجی هستند، از این گذشته در کنگره و در میان ناظران در این باره صحبت می کنند  که آمریکا در جنگ رسانه ای شکست می خورد و روسیه و چین و حتی داعش تروریستی در این راستای بسیار مهم از آمریکا برتر اند.

ناتو با پایگاه ها و تبلیغات ، بخشی از اروپا را علیه روسیه می شوراند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ناتو با پایگاه ها و تبلیغات ، بخشی از اروپا را علیه روسیه می شوراند

این نشریه در ادامه نوشت: برخی می توانند بپرسند این امر چه اهمیت دارد؟ شوروی سالهای درازی در حال جنگ پی در پی تبلیغاتی بود و به فرجام خوبی نرسید. دیگران می توانند به فکر این بیفتند که اصلا صدای آمریکا بدرد چه می خورد زیرا تعداد زیاد رسانه ها وجود دارند که بدبون آن ارزش ها و فرهنگ آمریکا را تبلیغ می کنند.

گفتنی است که مدت ها پیش از فعالیت شورای نظارت بر بنگاه سخن پراکنی خارجی ناراضی بودند ولی وقتی در 2014 در اوکراین بحرانی  رخ داد که "بزرگترین چالش برای سخن پراکنی خارجی آمریکا از موقع فرو پاشی شوروی شد، آشکارا دیدند که وضع چگونه است. به گفته اد رویس عضو کنگره، "آمریکا از تبلیغات پوتین دارد شکست می خورد و سخن پراکنی خارجی با مشکلات مواجه شده و این وضعیت قابل قبول نیست".

سال گذشته کنگره آمریکا یک لایحه قانونی به تصویب رساند که مطابق آن شورای نظارت بر بنگاه سخن پراکنی خارجی باید به نهاد جدید-  آژانس بین المللی ارتباطات تبدیل شود. ولی یک مساله هست. مطابق این لایحه قانونی صدای آمریکا و همتایان آن باید صرفا "سیاست خارجی و اخبار  آمریکا را" پخش کنند. بعبارت دیگر آنها باید به تبلیغ آمریکا بپردازند. این ایده به مذاق روزنامه نگاران خوش نیامده است. لایحه قانونی در سنا شکست خورد. ولی معلوم است که دوباره مطرح خواهد شد و اگر پذیرفته شود به معنای پیروزی مبلغان آمریکایی خواهد بود. مقاله نویس در پایان نوشت: در این صورت حیثیت صدای آمریکا و کل کشور مدخوش خواهد گردید.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала