گزارش و تحلیل

مبارزه تاجیک ها با قاچاق افغانستان

© Flickr / United Nations PhotoNATO mission fails to cripple opium trade in Afghanistan: expert
NATO mission fails to cripple opium trade in Afghanistan: expert - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان یک گروه بزرگ از قاچاقچیان مواد مخدر کشف و منهدم شدند. نیروهای امنیتی کشور موفق شدند شش نفر از قاچاقچیان را دستگیر کنند.

این افراد به کار ارسال مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان و سپس به روسیه مشغول بودند. حلیم فسخوالدین خبرنگار ما در دوشنبه به تفسیر این خبر می پردازد. وی می گوید:

در این عملیات همکاران پلیس و نیروهای امنیتی با هم همکاری داشتند و موفق شدند در جنوب تاجیسکستان 14 کیلوگرم مواد مخدر به علاوه تریاک را بدست آورند. شش نفر از قاچاقچیان نیز دستگیر شدند که در میان آنها یک جوان 20 ساله افغان هم قرار دارد. این حقیقت نشان می دهد که قاچاق مواد مخدر در افغانستان فراتر از مرزهای این کشور انجام می گیرد و در مسیر شمالی کاملا فعال است. مسیر ترانزیک شمالی به صورتی است که از طریق آسیای مرکزی محموله را به روسیه و سپس به اروپا ارسال می کنند. ژنرال رستم نظروف مدیر آژانس کنترل بر مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در این رابطه می گوید: «برای رساندن محموله به دست مشتریان، مواد را باید از چند کشور عبور دهند. مسیر شمالی در اینجا شامل کشورهایی می شود که مرز مستقیم با افغانستان دارند، یعنی کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان. در ادامه هم محموله را از طریق قزاقستان به فدراسیون روسیه می رسانند».

تحقیقات همچنان ادامه دارد. احتمالا ماموران امنیتی موفق به کشف دیگر افراد همدست در این جنایت گروهی در فرای مرزهای تاجیکستان خواهند شد. این اقدام به ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در تاجیکستان کمک می کند تا عملیاتی را با همکارانشان در دیگر کشورها و بوِیژه در افغانستان انجام دهند. آژانس مبارزه با مواد مخدر وابسته به دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان در چهار استان این کشور افسران خود را مستقر کرده است. به گفته ژنرال رستم نظروف موضوع قاچاق مواد مخدر در آسیای مرکزی به طور کامل با وضعیت کشور همسایه یعنی افغانستان مرتبط است.

نظروف در ادامه می گوید: «وجود مواد مخدر در تاجیکستان در وهله با جمهوری اسلامی افغانستان در ارتباط است. در سال های اخیر شاهد افزایش کشت خشخاش در افغانستان هستیم. علوه بر این، امروز تولید محصولات حشیش هم بیشتر می شود. بی شک، تمام این مسایل تاثیر خود را بر ورود مواد مخدر به تاجیکستان و دیگر دول هم مرز با افغانستان که مصرف کنندگان این مواد هستند، خواهد گذاشت».

طبق برآوردهای اداره کنترل بر مواد مخدر و جنایات در سازمان ملل متحد، سال گذشته افغانستان بالاترین رکورد را در کشت خشخاش داشت. ناظران سازمان ملل می گویند که کشاورزان افغان بیش از 6،5 هزار تن خشخاش خام برداشت کرده اند. این مقدار خشخاش برای تولید 900 تن هرویین کافی است. کارشناسان می گویند که این مساله در کشور قابل تبیین است. با کاهش برنامه کمک های اقتصادی بین المللی به افغانستان، تعداد بیشتری از افغان ها دست به تولید خشخاش زده و کانال هایی را برای فروش آن جستجو می کنند. به این ترتیب، بهار امسال و تابستان زندگی آرامی در انتظار کشورهای همسایه افغانستان نخواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала