گزارش و تحلیل

ایران قادر است در راس اتحادیه جدید ضد داعش قرار گیرد

© REUTERS / Alaa Al-Marjaniایران قادر است در راس اتحادیه جدید ضد داعش قرار گیرد
ایران قادر است در راس اتحادیه جدید ضد داعش قرار گیرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در دیدار با حیدر عبادی نخست وزیر عراق به اهمیت تشکیلات شیعه در مبارزه با تروریست های داعش در اراضی عراق اشاره کرده و از دولت عراق دعوت کرد که به همکاری با کشور های همسایه در مبارزه با "دولت اسلامی" ادامه دهد.

احتمال می رود که ایران دسته های شیعه را تشکیل داده باشد. باراک در باره تحویل اسلحه به یگان های عراقی سخنی نگفته است.
چرا اوباما آشکارا اهمیت نقش ایران در عملیات موفق آمیز دسته های شیعه علیه داعش در عراق را خاطرنشان کرده است؟ آیا آمریکا بدین سان سهم ایران در آزادسازی شهر های بزرگ عراقی از لوث وحود داعش قبول دارد؟ برخورد ایران به این اعلامیه ها چگونه است؟
سید هادی افقهی سیاست شناس و کارشناس ایرانی در امور خاور میانه و کارمند سابق سفارت ایران در لبنان در مصاحبه با بخش فارسی رادیو "اسپوتنیک" چنین گفت:

ایران به نوبه خود به ایده ایجاد اتحادیه منطقه ای ضد داعشی امید بسته است.
این روز ها حسین امیر عبد اللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در جریان بازدید از عربستان سعودی با سعود الفیصل وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرده و موضوع برگزاری عملیات مشترک با کشور های خلیج فارس با شرکت ترکیه جهت پاکسازی عراق از تشکیلات تروریستی را مطرح کرد. ریاض به پیشنهاد ایران هنوز جواب نداد.
تهران برگزاری عملیات مشترک ضد داعش را به همسایگان شرقی خود —افغانستان و پاکستان پیشنهاد کرده است. به گزارش تلویزیون افغانی طلوع عبدالرضا رحیمی فضلی وزیر کشور ایران گفت که کشور های خاور میانه باید در مبارزه با خطر توسعه نفوذ داعش در منطقه مساعی خود را متحد کنند. وی در توضیح افزود که در حال حاضر اعمال این گروهبندی موقعیت کشور وی را به خطر نیانداخته ولی افزایش گروه های داعش در افغانستان و پاکستان همسایه می تواند بر موقعیت تاثیر منفی بگذارد.
سید هادی افقهی برای فرصت ایجاد چنین اتحادیه ای ارزش بالایی قائل شده گفت:

خوب، بزودی شاهد آن خواهیم شد که جواب اسلام آباد و کابل به این ابتکار تهران چه خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала