گزارش و تحلیل

سرمایه گذاری از شرق می آید

© AFP 2023 / TAKAKI YAJIMA / POOLبانک آسیایی با سرمایه های زیرساختی
بانک آسیایی با سرمایه های زیرساختی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به طور رسمی عضو موسس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا شد.

سازمان مالی جدید با اختصاص سرمایه صد میلیارد دلار و در ابتدا 50 میلیارد دلار به ابتکار چین ایجاد گردید. دفتر اصلی آن در پکن خواهد بود. انتظار می رود که بانک جدید تا پایان سال جاری کار خود را آغاز کند.

تصمیم الحاق به بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در پایان ماه مارس اتخاذ شد. تمامی درخواست ها عضویت در ایجاد بانک توسط 52 کشور فرستاده شد. 46 کشور سمت موسس را دریافت کردند.

به عقیده ی وزیر دارایی روسیه آنتون سیلوآنوف ، عضویت در این بانک امکانات بیشتری را برای توسعه ی اقتصاد روسیه فراهم می آورد. ضمن آنکه بخش اعظمی از کشور ما در آسیا قرار دارد و منطقه ی فعالیت بانک در این منطقه است.

سیلوآنوف: ما کشور بزرگی داریم. متعاقبا به ساخت جاده ، پل ها ، راه های آهن و از جمله خطوط راه آهن وسیع برای قطارهای سریع السیر ، و خطوط انتقال برق نیاز داریم. همه ی این پروژه های زیرساختی ممکن است تجارت جالب توجهی باشند. این سرمایه گذاری پایدار و خوبی است و چشم اندازی دراز مدت دارد.

 پروفسور فن شااولی ، رئیس پژوهشکده ی تحقیقات بین المللی درشانگهای می گوید: عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا به روسیه برای جذب سرمایه گذاری در منطقه ی سیبیری شرقی و دالنی واستوک کمک می کند ، پیشرفت و توسعه ی آنها جزء اولویت های دولتی اعلام شده است. به عقیده ی سیاست مدار چینی ارتباط متقابل روسیه و چین در چهارچوب زیرساخت های مالی جدید به نفع خود بانک هم هست.

فن شااولی: الحاق روسیه به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا گام مهم جدیدی در توسعه ی همکاری روسیه و چین است. این مسئله نه تنها اعتماد متقابل را بین دو کشور و شریک، مستحکم کرده بلکه افق های ارتباطات متقابل را با جذب کشور سوم روشن تر می سازد. عضویت چنین کشور معتبری همانند روسیه در این بانک به فعالیت های موفقیت آمیز آن وتوسعه ی همکاری های سرمایه گذاری در منطقه ی آسیا- اقیانوس آرام کمک می کند.

تمرکز روی بخش مالی پروژه های زیرساختی ، ساختار بین المللی جدیدی را از انواع موجود یعنی بانک جهانی و بانک آسیایی توسعه متمایز می سازد. نیاز به پروژه های مالی توسعه در کل جهان بسیار زیاد است. بنابراین بسیاری از پروژه های زیرساختی منحصرا سرمایه بر هستند. کارشناسان تاکید می کنند که از لحاظ اقتصادی رقابت معقول بین بانک های چند جانبه ی توسعه  ، حتی با ظهور مهره های قدرتمند  چون بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی و بانک توسعه ی بریکس  حاصل نمی شود.   

لیست نهایی کشورهایی که به عنوان موسس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی شمرده می شوند روز چهارشنبه پانزدهم ماه آوریل منتشر شد. در عین حال مشخص است که دو اقتصاد برجسته ی جهانی یعنی آمریکا و ژاپن در طرف دیگر پروژه ی ابتکار چین قرار می گیرند. در مواضع آنها سیاست بیشتر از ترجیحات اقتصادی دیده می شود.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала