میز جهان عید پاک

© Sputnik / Maksim Bogodvidجشن عید پاک در روسیه
جشن عید پاک در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عید پاک – رستاخیز مسیح – مدتهاست که مبدل به یک جشن عمومی شده است

 

کولیچ عظیم الجثه ، تخم مرغ درخشان ، شمایل ها برای  نابینایان  و دوره های فشرده آموزشی برای ناقوس نوازان  و  خیلی چیزهای دیگر از برنامه های هفته « عید پاک» در مسکوست.  از 12 تا 19 ماه آوریل، روس ها عید پاک را جشن می گیرند.  این عید کلیسایی رستاخیز مسیح مدتهاست  که از مرزهای کلیساها و صومعه ها  عبور کرده و مبدل به یک جشن عمومی شده است.  عید پاک در زمره جشن های دیگر در جای سوم قرار دارد: سال نو و  جشن تولد  خود در جاهای اول و دوم قرار می گیرند.  عید پاک در قرن 9  از بیزانس  در زمان غسل تعمید روس  در خاک روسیه   رواج یافت.  در آستانه این جشن، خانم های خانه یا نان استوانه ای « کولیچ» را در خانه درست می کنند و یا آن را  می خرند. آنها تخم مرغ نیز رنگ می کنند که نماد باروری و رستاخیز است.

عید پاک همیشه روز یکشنبه برگزار می شود که  به زبان روسی «  واسکرِسِنیه» به معنای « رستاخیز» است. شب یکشنبه در کلیساهای ارتدکس  در  سراسر روسیه  مراسم  ویژه عید پاک و  راهپیمایی صلیبی به دور کلیسا  برگزار می شود.  سحرگاه، مومنان  کولیچ را به یکدیگر تعارف کرده و  تبریکات را ردو بدل می کنند  و  تخم مرغ های رنگی را به یکدیگر هدیه می دهند و می گویند: «  مسیح زنده شد! و در جواب: « واقعا زنده شد!» گفته می شود. اینگونه  تبادل تبریکات به یک رسم  دینی مبدل شده است.  در سراسر هفته عید پاک، در 11 صومعه  و  کلیسای مسکو  هنرنمایی  قاریان دینی و کر کلیسا  و اجرای موسیقی ارتدکس  ادامه خواهد داشت.

در باغ صومعه « نوودِویچی» تمام آداب و رسوم جشن  عید پاک بازآفرینی شده است  که طی قرون متمادی بخش لاینفک  فرهنگ روس است. مارگاریتا حامی  صومعه « نوودِویچی»  شرکت فعالی در این اقدام داشت.  تا پایان هفته عید پاک، مهمانان  جشن همراه یکدیگر  «پرده  10 متری  جهان» عید پاک را رنگ آمیزی می کنند. نقاشان حرفه ای به آنها کمک خواهند کرد.  گروه موزیکال مشهور  در  جهان  موسیقی  کلیسایی « بلاگووِست» و گروه ساز و آواز  « سیرین» در برنامه موزیکال این عید شرکت دارد که ترانه های  کلیسایی  قرون  18-15 را  اجرا می کند.  در آنجا در باغ صومعه  باستانی  می توان هم از نوای زنگ ها لذت برد و هم نواختن آنها را یاد گرفت. به گفته  ایلیا دروزدیخین  رئیس  مدرسه کلاس های آموزشی  ناقوس نوازی  بیشتر برای جلب توجه  جوانان  نسبت به  هنر زیبای ناقوس نوازی ترتیب داده می شود.

افراد مختلفی برای یادگیری ناقوس نوازی به نزد ما می آیند.  بعضی از آنها تحصیلات موزیکال  دارند. بسیاری از افرادی  که خواهان یادگیری این هنر هستند قبلا حتی یکبار هم به برج ناقوس  نرفته بودند ، اما  تمایل به یادگیری هنر ناقوس نوازی آنها را باهم متحد می کند.  موزه زنگ ها  وابسته به مدرسه ناقوس نوازی دایر است  که وسایل آن  دائما افزایش می یابد.  وسایل نمایشی موزه پیرامون  برج ناقوس  که 7 زنگ در آن آویزان است  به نمایش گذاشته شده است. این برج ناقوس ویژه  آموزش ناقوس  نوازان حرفه ای ساخته شده است.

علاوه بر  مراسم کلیسایی،  سنن « مردمی»  دیگری وجود دارد  که هر چند بعضی از  اجزاء آن با  مراسم کلیسایی پیوند می خورند، اما  از معنی دیگری برخوردارند  که  افراد متعلق به ادیان  و  ملیت ها و سنین مختلف را  گردهم می آورند. در بلوارها  و  پیاده روها و پارک ها جو  جشن  عشق همگانی و آشتی حاکم است.

 در مرکز مسکو در میدان پوشکین  « کولیچ» عظیم الجثه ای به وزن 900 کیلو قرار دارد.  برای کسانی که می خواهند هنر نقاشی خود را به نمایش بگذارند  تخم مرغ عظیم ، سمبل « عید پاک»  آماده شده است. تخم مرغ درخشان  عید پاک  بلوار « تورسکوی» را روشن کرده است. در آنجا نمایشگاه مرغ  از نژاد های  گوناگون از سراسر جهان  برپا شده است.  در «میدان تئاتری»  شمایل های بزرگ برای  نابینایان قرار دارد.  برنامه ویژه کودکان اقدامات خیریه  و کنکورها و کلاس های آموزشی  زیر آسمان باز  و  یا در چادرها  مهیا شده است.  در خیابان عابر پیاده « آربات»  و در نزدیکی  ساختمان رادیو « اسپوتنیک»  در  کوچه « کلیمِنتوف»  نوازندگان هر روز  آثار سمفونیک  آهنگسازان  روسی  را با  ساز بالالایکا  و گوسلی  و دیگر سازهای  قدیمی روسی می نوازند.  گروه های  ساز های سیمی  و ارکستر سازهای بادی  و کر  کلیسایی  و  گروه های تئاتری  با هم جا عوض می کنند.

 میدان اصلی عید پاک « بلوار  گلها» در مسکو  شده است که در آنجا «میز  جهان» چیده شده است. میز عید پاک  پر  از انواع غذاها پس از 40 روز روزه است. «میز جهان» فقط یک  عبارت  نیست، بلکه در سراسر بلوار این میز شده است  و  رستوران های مشهور  مسکو در پخت غذاهای خوشمزه باهم رقابت می کنند.  کولیچ،  تخم مرغ رنگ کرده جای افتخاری میز را بخود اختصاص داده است.  درختان بلوار گلها نیز با تخم مرغ های  دکوری تزیین شده اند.  محصلان مدارس  هنر مسکو به این کار جلب شدند. آنها قبل از آغاز جشن 600  تخم مرغ عید پاک را رنگ کردند.  مهمانان می توانند با کمک  استادان رنگ آمیزی  تخم مرغ عید پاک را یاد بگیرند،  مجسمه هایی از گل رس و  ظروف سرامیک  و  دوختن عروسک را  یاد بگیرند. در سراسر هفته عید پاک  نوازندگان  موسیقی در سبک های گوناگون  از موسیقی کلیسایی تا  فولکلور مدرن  و جاز و استراد را اجرا خواهند کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала