دروغ اوکراین

© Fotolia / Pakhnyushchyyکتب روی میز
کتب روی میز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دروغگویان و نازی ها اوکراین را کنترل می کنند

مقامات اوکراین  گام دیگری در تشدید  تنفر نسبت به روسیه برداشتند که طی 24 سال  اخیر از زمان  فروپاشی اتحاد شوروی  به اوکراینی ها تزریق شده است. افزودن یک پاراگراف اضافی به  کتاب تاریخ  کلاس یازدهم   که به تأیید وزارت آموزش و علم اوکراین  رسید.

این پاراگراف  دوره ای از آغاز  تظاهرات در « میدان  استقلال»  در کی یف  با درخواست  استعفای  رئیس جمهور یانوکویچ  و  پیوستن به  اتحادیه اروپا  در پاییز سال 2013 میلادی  تا جنگ در  جنوب — شرق کشور را در بر می گیرد.  آنچه در این دو پاراگراف در باره این رویدادها  آمده است  را  می توان با دو کلمه تعریف کرد:  دروغ مزورانه.

به عنوان مثال، برای محصلان اوکراینی تعریف می شود  که سرویس ویژه روسیه  عملیات سری « بومرانگ» را  تهیه دیده بود که در جریان آن  22 هزار  نفر از « رزمندگان  واحدهای ویژه قرار بود  «میدان» را نابود کنند».

فروش تجهیزات دریافتی از ناتو توسط اوکراین - اسپوتنیک ایران
فروش تجهیزات دریافتی از ناتو توسط اوکراین

بعلاوه در این پاراگراف برای محصلان تعریف می شود که « مهاجمان روسیه»  از وسایل آتشباری  شهرهای اوکراین را  مورد آتشباری قرار می دهند  و « مأموران روسیه» در خطوط راه آهن، ادارات  دولتی اوکراین  دست به خرابکاری می زنند و اینکه آنها « بطور ناموفق سعی می کنند  جو ترس و عدم اطمینان را ایجاد کنند».

عملیات تنبیهی کی یف بر علیه  ساکنان «دونباس»  که مخالف کودتای  مسلحانه در کی یف بودند  را « جنگ ملت اوکراین  بر علیه مهاجمان روسیه» می نامند که رویداد مرکزی  تاریخ جدید  اوکراین و اروپا و جهان» شده است.

نویسندگان این خطوط دست به دروغگویی  آشکار می زنند  و  کار دیگری از آنها برنمی آید.

آندری ایوانوف  کارمند ارشد  انستیتوی  پژوهش های  بین المللی  انستیتوی روابط بین الملل روسیه دراین خصوص گفت:  مناسبات بین  یانوکویچ سرنگون شده  و حزب اوکراین  و  غرب از همان ابتدا بر دروغ استوار بود. سیاستمداران  و رسانه های اوکراینی  در باره اینکه روسیه گویا  اجازه ورود اوکراین به اروپا را نمی دهد  و اینکه تظاهرات در کی یف  صلح آمیز است  و  اینکه تمام ساکنان اوکراین از آن حمایت می کنند  ، اینکه روسیه کریمه را  اشغال کرده است  و  اینکه در جنوب — شرق کشور  ارتش اوکراین و  ملی گرایان اوکراینی با  تهاجم روسیه مبارزه می کنند  و  نه اینکه مردم بیگناه را نابود می کنند،  دست به پخش این دروغ ها زدند. حال این دروغ ها  در اذهان اوکراین ها  از طریق کتب درسی تحکیم خواهند یافت که بدون آن هم از اوضاع کنونی سر در نمی آورند و  گیج و مبهوت هستند. در مقایسه با  چنین دروغی،  تفاسیر قابل بحثی که در بعضی کتب تاریخ ژاپن  نوشته شده اند رنگ می بازند، به عنوان مثال در باره اینکه از « زنان کره ای برای آرامش بخشی» سربازان استفاده شده بود.  این موضوع اعتراض شدید  در  چین و کره جنوبی را دامن زد.  اکنون روسیه نسبت به  چنین  گفته های  توهین آمیز چه واکنشی باید از خود نشان بدهد؟  چرا روسیه باید  با این موضوع که نسل جوان اوکراین  با تنفر نسبت به روسیه پرورش می یابد، کنار آید  که کاملا بی اساس  و ناحق است؟

دروغ در  رسانه های اوکراین و  کتب درسی فوق العاده خطرناک است. زیرا این گفته ها  اوکراینی ها را برای جنگ با  روسیه آماده می کند.  فعلا به نظر می رسد که غرب  نظر مساعدی نسبت به اینگونه زمینه سازی نشان می دهد. اما مگر وقت آن نرسیده  که درک شود، جنگی که  با توافق غرب ممکن است  اوکراین بر ضد روسیه دامن بزند  اروپا را هم در بر خواهد گرفت؟

جلوگیری از بروز این جنگ فقط  از یک راه ممکن است: اعتراف به این موضوع که اکنون  نه« انقلابیون» و نه «  دمکراتها» بلکه دروغگویان و نازی ها  اوکراین را کنترل می کنند  و  برخورد با آنها باید  درست مثل برخورد با دروغگویان و نازی ها باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала