گزارش و تحلیل

حج عمره و تهدیدی برای ناموس

© AP Photo / Khalid MohammedПаломники вокруг мусульманской святыни Каабы внутри внутреннего двора мечети Масджид аль-Харам в Мекке
Паломники вокруг мусульманской святыни Каабы внутри внутреннего двора мечети Масджид аль-Харам в Мекке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرد سفرحج عمره برای زائرین ایرانی به مکه متوقف می شود.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران  اعلام کرد سفرحج عمره برای زائرین ایرانی به مکه در ارتباط با رفتار نادرست کارکنان سازمان امنیت فرودگاه عربستان متوقف می شود.

سیزدهم ماه آوریل در فرودگاه جده اتفاق بی سابقه ای رخ داد: دو نوجوان ایرانی که همراه با خانواده ی برای حج عمره عازم شده بودند در قسمت بازرسی در اتاق بازدید نگه داشته شدند و از جانب دو کارمند سازمان امنیت عربستان سعودی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتند.

در پاسخ طرف ایرانی خواستار محکومیت این عمل کارکنان شده و تقاضای بازرسی دقیق و مجازات محکومین را مطرح نمود. در نهایت تصمیم رسمی گرفته شد: زائرین ایرانی تا اجرای تقاضای مطرح شده ی تهران به مکه عازم نمی شوند. تا زمانی که مقامات سعودی متهمین به آزار و اذیت جنسی را مجازات نکنند  ممنوعیت حاضر لازم الاجرا خواهد بود.

مدت زمان و اصول این تصمیم سیاسی چطور خواهد بود؟ تا چه حد ممکن است که پس از بازرسی دقیق و موفقیت آمیز و مجازات متهمین ، تورهای زیارتی برای ایرانیان از سرگرفته شود؟ حسین شیخ الاسلام ، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس ایران در مصاحبه ای با خبرنگار اسپوتنیک مارینا الشعلان موضع رسمی و نقطه نظر مقامات را شرح می دهد:

حجت الاسلام هادی زائری ، کارشناس مسائل فرهنگی و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت:

همانطور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با استناد به کانال های دیپلماتیک اعلام کرد ، مجرمین دستگیر شده اند. در حال حاضر کارهای قضایی انجام می شود. در پادشاهی عربستان سعودی در کشوری که قانون شریعت حکم می راند ، مجازات چنین جرمی ، اعدام است. هادی زائری تاکید  می کند که مجازات برای تمامی درخواست های شریعت در سطحی ممکن است تهران و ریاض را آشتی دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала