گزارش و تحلیل

تحویل موشک های اس 300 برای حفظ توافق هسته ای

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر S-300 surface-to-air missile systems
S-300 surface-to-air missile systems - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز دوشنبه این هفته پرزیدنت ولادیمیر پوتین فرمان لغو ممنوعیت تحویل موشک های اس 300 روسیه به ایران را به امضاء رساند ، فرمانی که چندین پیغام نهفته در پشت آن وجود داشت.

گو اینکه این فرمان پس از چندین ماه مذاکره که در پی دیدار چند ماه پیش ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از  تهران و همزمان با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و علاء الدین بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران در موسکو صادر گردید اما می توان به نکات ذیل به عنوان مهم ترین دلایل صدور آن اشاره کرد:

1 — فرمان قبلی مبنی بر ممنوعیت تحویل این سامانه به ایران بر اثر فشار های غرب بر آقای مدودف رئیس جمهور سابق روسیه صادر شده بود. آقای پوتین با این فرمان خود می خواهد به غرب نشان دهد که آن دوران به سر رسیده و روسیه دیگر زیر بار فشار های غرب نمی رود و از این پس فشار های کشورهای غربی بر علیه روسیه بر اثر بحران اوکراین با سیاست متقابل جدید روسیه مواجه خواهد گشت.

2 — عدم تحویل این پدافند به ایران در موقع مقرر منجر به ناراحتی و بی اعتمادی ایرانی ها به روسیه شده بود که آقای پوتین با این فرمان به ایرانی ها نشان داد از این پس می توانند روی روسیه حساب دیگری باز کنند و قطعا ایرانی ها هم این رفتار آقای پوتین را ارج خواهند نهاد.

سیستم های اس-300 - اسپوتنیک ایران
فرمان پوتین زمینه ساز احیای اعتماد ایران به روسیه است

3 — ایران و روسیه در یک اتحاد جدید منطقه ای قرار گرفته اند و روسیه با این کار خود می خواهد به دیگران پیغام دهد که اجازه تعرض به یاران خود را نمی دهد. پس از بحث احتمال توافق ایران و 1+5 تهدید های اسرائیلی ها و عربستانی ها مبنی بر حمله به تاسیسات هسته ای ایران تشدید یافته که در این صورت قطعا ایران هم پاسخ خواهد داد ویک جنگ منطقه ای شروع خواهد شد و لذا برای جلوگیری از این اتفاق روس ها سیستم های پدافندی پیشرفته تحویل ایران می دهند.

4 — تحویل این پدافند به ایران به معنای این است که روسیه از این پس تحریم های ناعادلانه بر علیه ایران و کشورهای دیگر قبول ندارد و چه ایالات متحده بخواهد چه نخواهد این تحریم ها شکسته خواهد شد.

5 — با تحویل این پدافند به ایران ایالات متحده و کشورهای غربی در شرایطی قرار خواهد گرفت که اگر طی سه ماه آینده با ایران به توافق نرسند احتمال شکستن بقیه تحریم ها توسط کشورهای دیگر وجود دارد.  کشورهای دیگری که از فشار های غرب در هراس بودند روسیه را الگوی خود قرار خواهند داد و یکی یکی سد این تحریم ها را خواهند شکست امری که زمینه بوجود آمدن یک بازار مبادله ای جدید خارج از چهارچوب غرب را در پی خواهد داشت.

در نهایت تحویل این سامانه به ایران برای پیشبرد اهداف و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 و ثبات و امنیت در منطقه فوق العاده موثر خواهد بود و قطعا کشورهای غربی پیغام های روسیه که در ذیل فرمان آقای پوتین مستتر می باشد را بخوبی درک خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала