شعار "مرگ بر آل سعود و مرگ بر آل یهود" در ایران طنین انداز شد

© Flickr / edward musiakپرچم عربستان
پرچم عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروزه روابط ایران و عربستان سعودی به بدترین سطح خود رسیده. تجاوز پلیس فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی احساسات عموم ایرانی ها را به حدی تحریک کرده که شبکه های اجتماعی ایرانی مملو از حمله به عربستان سعودی می باشد و روز شنبه ایرانی ها با شعار "مرگ بر آل سعود و مرگ بر آل یهود" در مقابل سفارت عربستان در تهران تجمع کردند.

دلیل استفاده چنین شعاری (نام بردن از خاندان سعودی با یهودی ها) این است که روایت های زیادی در کشورهای اسلامی مبنی بر اینکه خاندان سعودی ریشه یهودی دارند وجود دارد.

روز دوشنبه وزیر ارشاد ایران دستور تعلیق سفر حج عمره تا مجازات عاملان تجاوز به نوجوانان ایرانی و تضمین امنیت زائران ایرانی را صادر کرد. بر اساس این دستور صدها هزار ایرانی که سالانه برای زیارت به عربستان سعودی می رفتند دیگر به این کشور سفر نخواهند کرد واز این پس ایرانی ها فقط برای حج تمتع (حج واجب) که مراسم آن فقط یک بار در سال برگزار می گردد به عربستان سعودی سفر خواهند کرد.

در واقع علی جنتی وزیر ارشاد ایران با این دستور خود تلاش می کند از به وقوع اتفاق جدیدی که ممکن است احساسات منفی داخلی ایران بر علیه عربستان سعودی را به انفجار بکشاند وامور را از دست دولت ایران خارج کند پرهیز کند.

یکی از موارد نادر این تجمع حضور اقشار و طیف های مختلف فکری جامعه ایرانی  در این تجمع بود. در اکثر تجمع های قبلی که در مقابل سفارت خانه های خارجی و یا دفاتر سازمان ملل در تهران برگزار می شد عمدتا اصولگراهای مذهبی شرکت می کردند اما در این تجمع از اصولگراهای مذهبی تا اصلاح طلب تا عموم مردم که به هیچ گروه سیاسی وابستگی ندارند حضور داشتند.

اختلافات ایران وعربستان سعودی از یک سو و وهابی های سعودی با شیعیان کشورهای دیگر موضوع جدیدی نیست و از حدود دویست سال پیش (یعنی زمان تاسیس دولت سعودی) تا به حال ادامه داشته اما در شرایط مختلف این دو کشور تلاش می کردند تنش ها را کنترل کنند تا به درگیری مستقیم کشیده نشود ولی طی چند هفته اخیر روند تحولات بگونه ای بود که بیم آن میرود از کنترل خارج شود.

Президент Йемена Абд Раббо Мансур Хади выходит из самолета - اسپوتنیک ایران
رییس جمهور فراری یمن: بحران یمن را ایران ایجاد کرد!

احتمال به نتیجه رسیدن توافق ایران با کشورهای 1+5 و مساله یمن مهم ترین دلایل شتاب گرفتن روند افزایش تشنج میان این دو کشور می باشد.

تا چند ماه پیش ایران و عربستان سعودی در جاهای مختلف با یکدیگر جنگ های نیابتی داشتند ولی پس از به قدرت رسیدن تندروها در عربستان و پس از اینکه شایع شد احتمال توافق ایران با کشورهای 1+5 بالا رفته و به احتمال زیاد توافقاتی پشت پرده میان ایرانی ها و آمریکایی ها برای حل و فصل اختلافات خود در منطقه خاورمیانه انجام شده و احتمال حمایت ایالات متحده از تغییر سیاسی در عربستان سعودی وجود دارد، اسرائیل و عربستان را در یک راستا قرار گرفتند تا تمام توان خود را برای بهم زدن این توافقات بکار ببرند. در واقع متحد استراتژیک شدند.

عملا اسرائیل عهده دار لابی گری سیاسی در آمریکا و اوروپا شده در حالی که عربستان تلاش دارد با فشار های نظامی و اقتصادی فضا را برای اسرائیل محیا سازند و ذهن ها را از اقدامات آن دور کند،  شاید هم موفق شود ایران را به یک جنگ رو در رو بکشاند که در آن شرایط قطعا به معنای به هم زدن میز مذاکرات خواهد بود.

به همین دلیل هم هست که شاهد آن بودیم مصر — ترکیه و پاکستان به عنوان بزرگترین متحدان ائتلاف سعودی حاضر مشارکت در این نقشه نشدند، چرا که همه آنها معتقد هستند اجرای این نقشه دیوانه وار احتمال وقوع یک جنگ منطقه ای و شاید هم جهانی را در پی دارد.

همین جا است که رهبر جمهوری اسلامی اشاره می کند برخی سیاستمداران جوان ناپخته زمام امور عربستان سعودی را در دست گرفته اند. این سیاست مداران تازه کار تلاش دارند از شگردی که عربستان بر علیه عراق زمان صدام حسین استفاده کرد بر علیه ایران استفاده کنند. همه تحلیلگرانی که آن دوره را گذرانده اند می توانند به شما بگویند که اصلی ترین دلیل حمله عراق به کویت و عربستان سعودی در آن زمان تنش ها و تحریک هایی بود که رهبران این کشورها و علی الخصوص سعودی ها بوجود آورده بودند. و در همان زمان هم سفیر آمریکا در بغداد چراغ سبز آمریکا برای حمله صدام حسین به کویت را روشن کرده بود. امروزه هم ظاهرا همان اتفاق تکرار می شود ولی اینبار بصورت معکوس.

 

بقلم عماد آبشناس

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала