پرونده سازمان سیا در دادگاه عالی پاکستان

© REUTERS / Akhtar Soomroپرونده سازمان سیا در دادگاه عالی پاکستان
پرونده سازمان سیا در دادگاه عالی پاکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس سابق دفتر سازمان سیا در اسلام آباد باید در مقابل دادگاه به خاطر قتل و آتش افروزی علیه پاکستان پاسخگو باشد.

این تصمیم توسط دادگاه عالی این کشور اتخاذ شده است. علاوه بر این، وکیل مدافعی که چراغ سبز حمله پهپاد در سال 2009 را صادر کرده و در نتیجه آن سه شهروند غیرنظامی کشته شده اند نیز متهم اعلام شد.

دادگاه عالی پاکستان دو تن از کارکنان ارشد سازمان سیا را به خاطر قتل و کشتار متهم کرده است. گفتنی است که این دو شخص متهم یکی رییس سابق دفتر سازمان سیا در پاکستان و دیگر وکیلی است که اجازه پرواز و حمله پهپادها را داد. حمله هوایی پهپادها در سال 2009 سه تن کشته از شهروندان غیرنظامی به دنبال داشت.

طلعت مسعود ژنرال ارتش پاکستان که امروز از خدمت خود استعفا داده و خویشاوند خود را در اثر حملات هوایی از دست داده است راجع به نگاه خود و هموطنانش نسبت به هواپیماهای پهپاد امریکایی می گوید: «این حملات مردم پاکستان را از نظر روانی ضعیف کرده و تمامیت ارضی آنها را تهدید می کند. این حملات مردم کشور را در مقابل تمام دنیا تحقیر می کند. حق تمامیت ارضی ما دایما نقض می شود و هیچ کاری از دستمان برنمی آید. بدتر از همه این است که کشوری دست به این اعمال می زند که متحد ماست و علیه تروریسم می جنگد. پاکستان در شرایط سختی قرار دارد».

بهتر است کمی به ارقام و اعداد توجه کنیم. در عرض ده سال حملات هوایی پهپادهای امریکایی در قلمروی پاکستان، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست داده اند. طبق آمار «دفتر مطالعات خبرنگاری» تنها سیصد نفر از این جمعیت تروریست ها بوده اند.

رسانه های روسیه چند سال پیش در پاکستان با مردم محلی که در اثر حملات به تروریست ها دچار مشکل شده اند گفتگو کردند. به گفته این مردم، بچه ها دایما از صدای پرواز هواپیماهای جنگی و تجسسی دچار ترس و واهمه می شوند.

یکی از شهروندان پاکستان می گوید: «هر بار وقتی دختر سه ساله من صدای هواپیما می شنود، بلافاصله به خانه می دود و شب از ترس به خواب نمی رود. پهپادها بچه های اینجا را از نظر روحی ضعیف کرده اند. فقط کافی است که صدای به هم خوردن در بلند شود، آنها بلافاصله می ترسند».

 

یکی دیگر از مردم پاکستان می گوید: «بوی مرگ در همه جا پیچیده. برخی افراد به قدری صدمه می بینند که حتی قابل شناسایی نیستند. بقیه هم تکه تکه می شوند». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала