گزارش و تحلیل

لغو تحریم های روسیه بسته به اوضاع اوکراین است

© Sputnik / Vladimir Sergeev /  مراجعه به بانک تصاویر Флаги России, ЕС, Франции и герб Ниццы на набережной Ниццы
Флаги России, ЕС, Франции и герб Ниццы на набережной Ниццы - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاست مداران غرب معتقد هستند که لغو تحریم ها از روسیه بسته به اجرای توافقات مینسک است.

اما اگر کی یف نخواهد این توافقات را به اجرا درآورد، آنوقت چه باید کرد؟ سیاست مداران غرب هیچ واکنشی نسبت به نقض توافقات مینسک توسط مقامات اوکراین نشان نمی دهند، اما دایما انگشت اتهام را به سوی روسیه می گیرند.

در اتحادیه اروپا متوجه شده اند که کی یف مانع از انجام توافقات می شود. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می گوید که در پایتخت کشورهای اروپایی ناخواسته اذعان دارند که موانع اصلی برای انجام توافقات مینسک به دست مقامات اوکراین ایجاد می شوند. حتی پاریس هم کی یف را به خارج عدم انجام تعهداتش در حل صلح آمیز اختلافات در دانباس سرزنش می کند.

قانون وضعیت خاص در اوکراین سر و ته شده است و آنچه که امروز می بینیم با توافقات مینسک مغایرت دارد. اجرای مفاد این توافق نامه به طول انجامیده است. یکی از این مواد آتش بس بوه است. گلب کورنیلوف مدیر بنیاد نووراسیا و دانباس «خودی ها را کنار نمی گذاریم» در این رابطه می گوید: «مذاکرات مینسک تا حدی برای دانباس صلح به همراه داشت، اما نقاط پرتنش همچون فرودگاه دانتسک و ماریوپول آرام نشده اند. امریکا این جنبش را پیش می برد و یا اینکه سفیر آمریکا این کار را می کند. هر روز به پاروشنکو زنگ می زنند و می گویند: «خب، پتا، چه خبر؟ ما بیخودی تو را آنجا نگذاشته ایم، باید مبارزه کنی». یک اصطلاحی در زبان امروز هست که می گوید: «امریکا تا آخرین اوکراینی با روسیه مبارزه می کند». آنها برای اینکار پول و ضمانت و اسلحه از امریکا می گیرند».

کی یف باید در مساله آتش بس کمی عقب نشینی کند، زیرا به خوبی می فهمد که راه حل نظامی چاره ساز نیست. شرکت در مذاکرات، رهبران فرانسه و آلمان نیز نقش خود را ایفا کردند. استانیسلاو بیشوک تحلیل گر سیاسی می گوید: «غرب که از کی یف حمایت می کند، ائتلافش کافی نیست. امریکا با وجود درگیری نظامی در حوالی اروپا احساس راحتی می کند، اما اروپا ترجیح می دهد که اوکراین آرام باشد. به همین خاطر کاملا واضح است که شرکای اروپای نقشی مثبت در خاموش کردن آتش و یا حتی آرام کردن درگیری ها خواهند داشت. تحریکات نظامی از طرف نیروهای ارتش اوکراین نیز برای این است که شرکای بین المللی به اوکراین اعتبار دوباره ای تخصیص دهند. این کار تا حد زیادی یک بازی است. ما از طرف خودمان توافقات صورت گرفته برای آتش بس را اجرا می کنیم، چرا شما اعتباری که صحبت شده را به ما نمی دهید؟»

اگر اوکراین در آینده نزدیک حمایت مالی نشود، اقتصاد آن به زودی دچار ورشکستی می شود. حتی سیاستمداران اوکراین نیز این مساله را قبول دارند. به همین خاطر هر کاری که غرب بگوید می کنند تا ترانش جدید را بگیرند.

در خصوص اتهامات روسیه و وضع تحریم ها به بهانه این اتهامات، رییس جمهور پوتین معتقد است که اگر این اقدامات نبود، واشنگتن راه دیگری را پیدا می کرد تا امکانات در حال رشد روسیه و تاثیر گذاری آن را محدود کند. به همین خاطر طرح امریکا در اوکراین همچنان ادامه دارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала