گزارش و تحلیل

نقاط قوت و ضعف گروه تروریستی "دولت اسلامی"

© REUTERS / StringerIslamic State Fighters
Islamic State Fighters - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنوز نبردهای شدیدی با تروریست های گروه "دولت اسلامی" در جریان است. نیروهای دولتی عراق و مردمی داوطلب شیعه، شهر تکریت را آزاد کردند. اکنون هدف اصلی، آزاد سازی شهر موصل، مهمترین مرکز اقتصادی و سیاسی عراق است. وضعیت فعلی جبهه های نبرد علیه داعش در عراق و سوریه چگونه است ؟

    در این زمینه، توجه شما را به سخنان ولادیمیر ساژین، شرق شناس و کارشناس امور سیاسی جلب می کنیم:

        "اوضاع جبهه های جنگ با گروه دولت اسلامی، بسیار مبهم است. از یک طرف تعدادی از گروهک های اسلامگرا در خاورمیانه و شمال آفریقا با دولت اسلامی بیعت کرده و به فعالیت های تروریستی خود شدت بخشیده اند. برای مثال تعدادی از واحدهای شبه نظامی حماس به همراه ستیزه جویان داعشی، اردوگاه یرموک واقع در سوریه را تسخیر کرده اند. همچنین شعبات القاعده واقع در لیبی و یمن و همچنین تروریست های نیجریه‌ای "بوکو حرام"، رسما با  "دولت اسلامی" بیعت کرده اند."

    ساژین در ادامه می گوید، از طرف دیگر موقعیت دولت اسلامی پیچیده تر می شود. بمباران های هوایی نیروی های ائتلاف در عراق، باعث آسیب رساندن قابل توجهی به دشمن شده است. اما موفقیت اصلی، توسط نیروهای زمینی قوای مسلح سوریه، عراق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیروهای مردمی داوطلب شیعه و پیشمرگه های کرد، حاصل می شوند. 

    کردها موفق شدند تا دشمن را  از شهر کوبانی در سوریه، بیرون برانند. ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه به رهبری ایران موفق به آزادسازی شهر تکریت از وجود نیروهای داعشی شدند. در مقایسه با مناطق تحت تصرف سال گذشته "دولت اسلامی" در عراق، هم اکنون ۲۵ درصد از آنها، کاهش یافته است. 

    منابع مالی "دولت اسلامی" نیز رو به اتمام است. آمریکا و متحدان او تاسیسات درآمدزای نفتی آنها را بمباران کرده اند. اکنون زمانی که داعشی ها در حال عقب نشینی هستند، استخراج نفت نیز متوقف شده است. برخی از تحلیگران عقیده دارند که "دولت اسلامی" ۷۵ درصد از امکانات درآمدزای خود را از دست داده‌اند.  بنابراین کار تروریست ها مشکل تر شده است. آنها نمی توانند هم زمان مبارزه و زندگی 8 میلیون ساکن مناطق تصرف شده را تامین کنند. چنین وضعیتی نشان دهنده وجود تنش های فزاینده در داخل گروه "دولت اسلامی"  است. 

بنا به اظهارات ساژین، علاوه بر مشکلات فوق، شبه نظامیان گروه دولت اسلامی (داعش)، مبتلا به لیشمانیوز (نوعی سالک)، بیماری ویروسی همه گیر عفونی و دردناک شده اند که مرگبار بوده و بدن آنها به معنای واقعی کلمه، زنده زنده فاسد می شود. هم اکنون بیش از 100 هزار تروریست، به این بیماری آلوده شده اند.البته استفاده از روش های ساده درمانی، می تواند مانع از مرگ و میر آنها شود اما افراد متعصب مذهبی، حاضر به  مصرف دارو نیستند.  شرایط غیر بهداشتی و عدم رعایت بهداشت عمومی، وضعیت آنها را تشدید می کند. بسیاری از مخالفان اسلامگراهای افراطیِ "دولت اسلامی"، این بیماری را مجازات الهی برای جنایات تروریستی خونین آنان، قلمداد می کنند.

ولادیمیر ساژین عقیده دارد که یک کشور شکست خورده با قلمرو پهناور و پر جمعیت، بسیار آسیب پذیر بوده و حفاظت از آن مشکل است.

هماهنگی مبارزه سازمان های امنیت کشورهای عضو SCO علیه داعش - اسپوتنیک ایران
هماهنگی مبارزه سازمان های امنیت کشورهای عضو SCO علیه داعش

به خصوص که همبستگی بین المللی با مبارزان مخالف "دولت اسلامی"، رو به افزایش است. اداره روحانیت مسلمانان روسیه با صدور فتوایی و با تکیه بر قرآن، سنت، و دیگر منابع شرعی، اعلام کرده است که اقدامات " دولت اسلامی " خلاف اسلام بوده و گروه داعش  قوانین اسلام را نقض، و اعضای گروه، جنایتکار هستند. همچنین در این سند اشاره شده که از نقطه نظر اصول اسلام، شرکت کنندگان در این گروهِ جنایتکار باید اعدام شده و یا برای همیشه از جامعه محصور باشند.

مسکو نیز عملیات تروریستی دولت اسلامی را شدیدا محکوم می کند. چندی پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه اطمینان داد که مسکو حمایت سیاسی، اخلاقی و مالیِ مبارزه با داعش را ادامه داده، و برای تقویت و تواناییِ دفاعیِ عراق برای مقابله با "دولت اسلامی" ، مساعدت خواهد کرد.

با این حال، در مورد دستیابی به یک نقطه عطف تعیین کننده برای مبارزه با این شرارت، هنوز خیلی زود است. به گفته سازمان ملل متحد، تعداد افراد پیوسته به صفوف تروریست ها از تابستان سال 2014 تا مارس سال جاری، با 71 درصد افزایش روبرو بوده، و تنها در سوریه و عراق به 22 هزار نفر رسیده است. شهروندانِ  بیش از 100 کشور جهان، پیکارجویان خارجی را تشکیل داده اند.

ساژین در ادامه می گوید که نکته اصلی که نیابد فراموش شود این است که رکنِ رهبریِ نظامیِ "دولت اسلامی" از هزاران افسر و ژنرال سابقِ با تجربهِ ارتش صدام تشکیل شده که برنامه ریزی، اجرا و مدیریت عملیات تروریست ها را به عهده دارند.

در آخر ولادیمیر ساژین نتیجه می گیرد که جامعه جهانی با دشمنی قدرتمند مواجه شده که دارای ایدئولوژی معاند، ساختار تبلیغاتی کارآمد، منابع مالی قابل توجه، و نیروهای نظامی ماهر می باشد. بنابراین نبرد سخت اما پیروزمندانه، هنوز در راه است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала