گزارش و تحلیل

اتحاد جماهیر شوروی : ابرقدرت فضایی وانسان در فضا

© Sputnikاتحاد جماهیر شوروی : ابرقدرت فضایی وانسان در فضا
اتحاد جماهیر شوروی : ابرقدرت فضایی وانسان در فضا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرن بیست، زمان اکتشافات فضاییست!

کشف فضا، مسابقه ای واقعی برای ریاست در بخش فن آوری بود. دانشمندان از قدیم به تحقیق و بررسی جهان دور می اندیشیدند ، نویسندگان تجسم رویاهای خود را از راه های قمری به ادبیات آوردند اما نقاشان امکان واقعی برای اینکاررا نداشتند. و در نهایت این کار انجام شد. اتحاد جماهیر شووری و آمریکا برای اولین بار به فضا پرواز کردند.

هر دو دولت برای اول شدن" با تمام نیرویشان مبارزه می کردند. اما در نهایت اتحاد جماهیر شوروی پیروز شد و پرواز مداری یوری گاگارین به نقطه ی عطفی منحصر به فرد در عصر هوا فضا تبدیل گردید.   

مبارزه برای فضا دشوار و پر هزینه بود. اما این مسابقه نه فقط برای فن آوری های فضایی بلکه بیشتر برای ایدئولوژی بود. قهرمانی در مسابقات ستاره ای به طور خودکار به معنای پیروزی کشورهای سرمایه داری و یا سوسیالیستی بود. ایگور مارینین ، سردبیر مجله " خبرهای فضانوردان" می گوید:

اواخر سالهای 50 ، پس از جنگ ، درگیری شدید بین کشورهای بلوک شوروی و سرمایه داری به ریاست ایالات متحده وجود داشت. فضانوردان در نقش تبلیغات سیستم های اقتصادی ، سیاسی بودند که در این و یا آن کشور وجود داشت، بنابراین مبارزه برای اولین پرتاب ماهواره ، رفتن اولین فضا نورد به فضا شوخی نبود. در آوریل سال 61 یوری الکسویچ گاگارین اولین فضا نورد کره زمین شد ، آمریکایی ها توانستند آلن شپارد را به مسیر بالستیک تنها سه ماه پس از گاگارین بفرستند ، او به ارتفاع 150 کیلومتری رفت اما پرواز به دور زمین را انجام نداد.

اما امروز ایالات متحده به تلاش خود برای کشف فضا ادامه می دهد. آمریکایی ها به خوبی می دانند که پیروزی در این مسابقه تنها نشانی بر سینه ی یک فرد نیست بلکه این یک اعتبار و پیش از همه برای دولت است. پروژه های هوافضایی با سرمایه گذاری های بیشتر  و پول های بیشتر انجام می شوند و تعجب آور نیست که آمریکایی ها هر بار تلاش خود را به معرض نمایش می گذارند از جمله فرود ستاره شناس آمریکایی و کارمند ناسا نیل آرمسترانگ بود. میخاییل ساژین ،  محقق ارشد پژوهشکده ستاره شناسی با نام اشترنبرگ می گوید:

من می گویم که در ابتدا اتحاد جماهیر شوروی به شدت همه را پشت سر گذاشت ، پس از آن ایالات متحده  به ما رسید. حضور آنها در فضا زمانی واقعی شد که نیل آرمسترانگ در ماه فرود آمد و پس از آن آنها برای مدت زمان طولانی جام قهرمانی را به کسی ندادند. همچنین برخی می گویند که در دستگاه های فضایی خودکار این جام پیروزی بین ایالات متحده و اروپا تقسیم می شود اما در پرتاب های سرنشین داد رقیبی ندارند.

در اتحاد جماهیر شوروی ،  نشان پیروزی برای کشف فضا به سرگی کارالیوف تعلق دارد که فن آوری هوافضای شوروی را ساخت. کارالیوف ، فردی کلیدی در کشف فضا توسط بشر است و درواقع با ابتکار او و تحت رهبری او اولین پرتاب ماهواره مصنوعی " زملیا" (زمین) صورت گرفت و اولین فضانورد کره زمین یعنی یوری گاگارین به فضا رفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала