گزارش و تحلیل

اردوغان حامل پیام سعودی ها به تهران

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر President of Turkey Recep Tayyip Erdogan
President of Turkey Recep Tayyip Erdogan - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفته می شود شاهزاده محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان سعودی در این سفر پیام پادشاه عربستان سعودی خطاب به مقامات ارشد ایرانی را تسلیم اردوغان کرده تا او در دیدار با مقامات ارشد ایرانی آن را تحویل دهد.

اردوغان حامل پیام سعودی ها به تهران درباره یمن است.

به گزارش عصرایران، یک منبع آگاه در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر امروز سه شنبه به تهران، حامل پیام ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به مقامات ارشد ایرانی است.

این منبع آگاه که به شرط عدم انتشار نامش با عصرایران صحبت می کرد؛ اضافه کرد: موضوع این پیام تحولات یمن است.

در این پیام از ایران خواسته شده در موضوع یمن ورود کند و از هم پیمانان خود یعنی حوثی ها بخواهد پای میز مذاکرات برای حل سیاسی بحران یمن بنشیند.

ملاقات محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان سعودی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا یک شب قبل از سفر به تهران

اردوغان حامل پیام سعودی ها به تهران

گفته می شود براساس درخواست عربستان سعودی، از ایران خواسته شده حوثی ها را قانع کند عملیات نظامی علیه دولت عبدربه منصور هادی را متوقف کنند و دولت منصور هادی را به رسمیت بشناسند؛ از پایگاه های نظامی خارج شوند؛ سلاح سنگین و نیمه سنگین به دست آمده از پایگاه های ارتش یمن را پس بدهند؛ از شهرهای عدن و صنعا عقب نشینی کنند و برای خروج از بحران فعلی یمن وارد مذاکره با نمایندگان دولت هادی منصور شوند.

همچنین وعده داده شده در صورتی که حوثی ها انجام این خواسته ها را بپذیرند حملات نظامی علیه یمن متوقف و مذاکرات میان حوثی ها و سایر گروه ها درباره آینده سیاسی یمن آغاز می شود.

علاوه بر این، دولت ریاض در مذاکرات سیاسی درباره آینده یمن هیچ خط قرمزی درباره حفظ  عبدربه منصور هادی در مقام رئیس جمهوری یمن نیست.

الان از شما دعوت می کنیم با عقیده صباح زنگنه، کار شناس مسائل خاورمیانه آشنا شوید:

یک روز قبل از سفر اردوغان به تهران، جانشین ولیعهد عربستان سعودی روز دوشنبه در سفر از پیش اعلام نشده به آنکارا رفت و با اردوغان دیدار و گفتگو کرد.

گفته می شود شاهزاده محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان سعودی در این سفر پیام پادشاه عربستان سعودی خطاب به مقامات ارشد ایرانی را تسلیم اردوغان کرده تا او در دیدار با مقامات ارشد ایرانی آن را تحویل دهد.

خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتوکی) نوشت دیدار اردوغان و جانشین ولیعهد سعودی یک ساعت و 40 دقیقه طول کشید.

پیش از این اعلام شده بود سفر اردوغان به تهران، دو روزه خواهد بود اما سپس آنکارا مدت زمان این سفر را به یک روز کاهش داد.

مولود جاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم درباره سفر اردوغان به تهران گفته بود بحران یمن و تحولات اخیر در سوریه و عراق و منطقه به صورت کلی ، مهمترین مسائلی است که اردوغان در دیدار با همتای ایرانی اش حسن روحانی در تهران به بحث و گفتگو خواهد گذاشت.

اردوغان در روز 7 فروردین جاری نیز هم با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تلفنی گفتگو کرده و به گفته رسانه های ترکیه "نگرانی خود را از  خطر گروه حوثی ها در یمن" اعلام کرده بود.

ترکیه قبل از این هم از عملیات نظامی عربستان و 7 کشور دیگر در یمن اعلام حمایت کرده بود. ترکیه همچنین برای پشتیبانی لجستیکی از عملیات نظامی یمن اعلام کرده بود.

در ماه فوریه گذشته هم اردوغان سفر سه روزه ای به عربستان سعودی داشت و با مقامات سعودی و در راس آنها ملک سلمان دیدار داشت.

روابط ترکیه و عربستان سعودی قبلا بر سر تحولات مصر و اخوان المسلمین تیره شده بود اما پس از سرکار آمدن ملک سلمان در ریاض، روابط دو طرف به سمت بهبود پیش رفت.

شعیب بهمن، عضو موسس «کميته ترکيه‌شناسي» در «مرکز پژوهش هاي علمي و مطالعات استراتژيک خاورميانه» در این خصوص می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала