گزارش و تحلیل

عربستان سعودی بدون پاکستان از عهده ی حوثی ها برنمی آید

© AP Photo / SPAعربستان سعودی بدون پاکستان از عهده ی حوثی ها برنمی آید
عربستان سعودی بدون پاکستان از عهده ی حوثی ها برنمی آید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاض تقاضای کمک نظامی را به اسلام آباد فرستاده است

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان به نمایندگان مجلس اطلاع داد که ریاض تقاضای کمک نظامی را به اسلام آباد فرستاده است. سخن در خصوص ارسال هواپیماهای جنگی ، کشتی ها و سربازان است. در این روزها نواز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که پاکستان به هر قیمتی حاضر است از تمامیت ارضی عربستان سعودی حمایت کند.

در عین حال وی دیروز به نمایندگان توضیح داد که اسلام آباد قصد ندارد تصمیم شتابزده ای در خصوص پیوستن به ائتلاف برای مبارزه با حوثی ها بگیرد. شریف در جریان بحث و گفتگوی پارلمانی گفت: "عجله نکنید ما هیچ گاه شتاب نمی کنیم ، ما به تمام ملاحظات شما گوش می کنیم. من می خواهم که پارلمان نیز در خصوص تقاضای دوستانمان نظر خود را بگوید."   

پاکستان در موقعیت مبهمی قرار دارد: علی رغم اتحاد با پادشاهی ، اخیرا این کشور به طور فعال همکاری با ایران را توسعه داده است که بر اساس برخی از اطلاعات از شوروشیان یمنی گروهک " انصارالله" حمایت می کنند. بنابراین شرکت اسلام آباد در درگیری یمن در طرف عربستان سعودی ممکن است تاثیر منفی در ارتباط با تهران داشته باشد.

ویاچسلاو بلوکرنیتسکی،  معاون ریاست پژوهشکده خاورشناسی معتقد است که در نهایت مجلس اسلام آباد تصمیم پیوستن به اتحادیه عربی را وضع می کند. این کارشناس می گوید: " اگر اوضاع بر اساس سناریوی پرتنش توسعه یابد و نیازمند مداخله ی ائتلاف بین المللی باشد ، پاکستان به احتمال زیاد در این مبارزه شرکت خواهد کرد. اکنون در کشور بحث و گفتگو در جریان است: پاکستان ممکن است در پاسخ به کمکی که عربستان سعودی  و سایر شرکت کنندگان در ائتلاف از او خواسته اند، به اندازه ای از آنها حمایت کند. "  وی افزود که کمک اسلام آباد واقعا ممکن است به میزان مشخصی به موفقیت ائتلاف در مبارزه علیه حوثی ها یاری برساند: از آغاز سال 1970 پاکستان کمک کننده ی اصلی در آموزش و تمرین نیروهای نظامی عربستان سعودی بود ، تا 5 هزار سرباز پاکستانی با نیروهای عربستانی کار می کردند.  اکنون تقریبا 700 نظامی پاکستانی ،کمک های آموزشی را به نیروهای نظامی ریاض ارائه می دهند.

بحث سنگین در مقابل — بی میلی رهبر پاکستان اوضاع داخلی در کشور را پیچیده می کند. اختلاف نظر بین سنی ها و شیعه ها در پاکستان به درگیری بسیار جدی منجرشده است. این کارشناس همچنین در خصوص تجربه ی نامطلوب تاریخی شرکت پاکستان در درگیری های خارج از مرزهای این کشور متذکر می شد. بلوکرنیتسکی می گوید: " این " سپتامبر سیاه" 1970 بود. پاکستان در سرکوب قیام فلسطینیان در اردن شرکت کرد. عواقب مستقیمی دامن گیرش نشد اما یک سری از حوادث مشخص در انتخابات اول تاثیر گذار بود و سپس به بحران عمیق و تقسیم کشور به دو بخش یعنی پاکستان کنونی و بنگلادش  منجر گردید. "

علاوه بر این خبرگزاری فرانس پرس اطلاع داد که طی شبانه روز گذشته در نتیجه درگیری در جنوب یمن تقریبا 100 نفر کشته شدند. کلا بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد از آغاز عملیات های جنگی در یمن بیش از 500 نفر جان خود را از دست داده اند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала