چین دیوار بزرگ شنی در دریا می سازد

© AP Photo / Andy WongSWAT members of the Beijing Municipal Public Security Bureau stand in formation after conducting a joint anti-terrorism at a training ground on the outskirts of Beijing
SWAT members of the Beijing Municipal Public Security Bureau stand in formation after conducting a joint anti-terrorism at a training ground on the outskirts of Beijing - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای ارتش خلق چین برای اولین بار نیروهای خود را به سمت غرب اقیانوس آرام فرستاده تا در مناطق دریایی به تمرین و آمادگی بپردازند.

شِن زینکِ نماینده رسمی ارتش چین این خبر را اعلام کرد.

به گفته نماینده نظامی چین، خلبانان باید از مهارت های رزمی در اقیانوس و فرای مرزهای جزایر کمربندی چین برخوردار باشند. نظامیان چین در تمرینات خود از الگوی ارتش امریکا و روسیه بهره می گیرند.

در حال حاضر رزمایش چین در حوالی گوانجو یکی از بزرگترین شهرهای جنوب چین برگزار می شود، اما در آینده محل رزمایش، دریای چین شرقی و در حوالی جزایر ژاپن خواهد بود.

اخبار و اطلاعات راجع به پرواز بمب افکن های چینی با برد بلند از رسانه های امریکا و ژاپن به گوش رسید. به گفته این رسانه ها، قدرت نظامی این جنگنده های چینی و بلندپروازی چینی ها در منطقه آسیا — اقیانوسیه رو به افزایش است. آدمیرال هري هاريس، فرمانده ناوگان ايالات متحده در اقيانوس آرام نیز در این رابطه سخن گفته است.

این ادمیرال امریکایی ضمن سخنرانی در استرالیا، اظهار داشت که چین با کمک بیل های هیدرولیکی و بلدوزرها در حال پاکسازی دریای چین جنوبی از مرجان ها و صخره هاست. چین در این منطقه شن و بتون می ریزد تا بتواند بندر و محل فرود آمدن هلی کوپتر آماده سازد.

در ماه های اخیر به گفته هاریس، چین منطقه ای به مساحت یک و نیم میل مربع را به صورت مصنوعی آماده کرده است. به عبارت دیگر، چین یک دیوار عظیم شنی می سازد. جین پساکی نماینده سابق دفتر ریاست جمهوری امریکا چین را متهم به نظامی کردن مناطق مورد اختلاف می کند.

چین تمام این اتهامات را تکذیب می کند. وان ای وزیر خارجه چین اظهار کرد که این کشور فقط در حال احداث مناطق مورد نیاز در جزایر و خلیج هایش می باشد. در عین حال از قوانین عبور و مرور آزاد تخطی نمی کند و اگر بحث و اختلافی وجود داشته باشد، از طریق گفتگو و رایزنی حل خواهند شد.

در شرایطی که خاورمیانه درگیر جنگ و اختلافات است و بحران اوکراین هنوز حل نشده، موضوع ساخت و ساز چین در اقیانوس چندان جدی به نظر نمی رسد. اما مجله وال استریت ژورنال می گوید که هر ساله بیش از نیم تناژ تجارت جهانی از طریق دریای جنوب چین انجام می گیرد. کسی که کنترل این منطقه را به دست داشته باشد، در حقیقت نبض اقتصاد جهانی را در دست دارد.

در مبارزه دلسرد کننده ژئوپولتیک، نقش اصلی را ویتنام بازی می کند زیرا خطوط ساحلی طولانی تری دارد. فیلیپین و ویتنام متحد امریکا هستند و تعدی چین را نمی پذیرند. در عین حال، اِندرو براوون تحلیل گر امریکایی هم می گوید که هانوی متوجه است که نمی تواند با چین رقابت کند. به همین خاطر، هانوی در حال آماده سازی یک پاسخ نامتقارن به دشمن بالقوه است. ویتنام سفارش شش زیردریایی کلاس «کیلو» را به روسیه داده است. سه تا از این زیردریایی ها را نیز تا کنون تحویل گرفته.

الکساندر لارین کارشناس ارشد انستیتوی خاور میانه در گفتگو با روزنامه «نیزاویسیمایا» خاطر نشان کرد که استراتژی پکن دوگانه است. از یک طرف، پکن وعده سرمایه گذاری در کشورهای آسیای جنوب شرقی را می دهد و این در حالی است که کشورهای منطقه شدیدا به این پول نیاز دارند. این سرمایه گذاری از طریق تشکیل جاده ابریشم دریایی و تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساختی برای آُسیا خواهد بود. ضمن اینکه مدیران چینی می گویند که این پیشنهادات برای بیرون راندن امریکا از منطقه نیست. برعکس پکن مایل است که واشنگتن در این پروژه ها شرکت داشته باشد.

چین حاضر نیست دست از ادعاهای خود در دریای چین جنوبی بردارد و می گوید که مواضع خود را تغییر نخواهد داد. پکن تفهیم می کند که عقب نشینی در کار نیست و امریکایی ها باید این شرایط را درک کنند.

نمی توان انکار کرد که پکن راهکارهای مختلفی برای نشان دادن قدرت کشورش دارد. بخشی از رهبران معتقد هستند که نباید فعلا عجله به خرج داد، بلکه باید آرایش نظامی را بهتر کرد. و پس از آن می توان به مساله تایوان، مناطق مورد اختلاف با ژاپن و دریای چین جنوبی رسیدگی کرد.

طبیعی است که در چین از فروش زیردریایی های روسی به ویتنام ناراضی هستند. حتی در نشست کارشناسان نیز آشکارا به انتقاد از این اقدام پرداخته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала